Suomen Kotiseutuliiton kultainen ansiomerkki Arja Alholle

IMG_0777Arja Alholle luovutettiin 31.1.2015 Suomen Kotiseutuliiton kultainen ansiomerkki kiitokseksi pitkäjänteisestä työstä Kolmperän, Espoon ja Kirkkonummen puolesta tehdystä työstä.

Arja kertoo rakastuneensa luonnonkauniiseen Kolmperään jo ensi käynnillään. Kolmperä sijaitsee pohjois-Espoossa Nuuksion järviylängöllä. Arja on toiminut aktiivisesti luonnon ja terveellisen elinympäristön hyväksi koko Kolmperässä asumisensa ajan.

Arjan ansiolistaan kuuluu myös kunnia olla perustajajäsenenä Ämmäsuoliikkeessä. Hän toimi Kolmperän asukasyhdistyksen puheenjohtajana, kunnes joutui terveydellisistä syistä väistymään kaikista virallisemmista velvoitteista. Arja seuraa yhä aktiivisesti ympäristössä tapahtuvia muutoksia ja ottaa niihin kantaa.

Arjan laaja tietämys niin ympäristölaista kuin Kolmperän luonnosta on ihastuttanut ja vihastuttanut vuosien varrella. Taitavasti kirjoitetuilla mielipideilmaisuilla ja valituksilla Arja on saanut aikaan tärkeitä tarkennuksia Ämmäsuon alueen toiminnassa. Hän kirjoitti Vaasan hallinto-oikeudelle selvityksen, jonka ansiosta puuteollisuuden kuitulietteiden tuonti Ämmäsuolle jatkokäsittelyyn kiellettiin. Tämän ansiosta Kolmperä ja Nupuri säästyvät sangen vakavilta hajuhaitoilta. Arjan ansiolistalta löytyisi lukematon määrä vastaavia esimerkkejä.

Arja itse kertoo jokapäiväiseksi motivaattorikseen ympäröivän luonnon. ”Missä muualla pääkaupunkiseudulla voi asua niin, että aamulla herätessä hirvi kurkistaa ikkunasta sisään tai omalta pihalta voi katsoa harmaahaikaran lentoa järven yllä?” Pääkaupunkiseudun läheisyys ja Nuuksion luonnonpuiston kaltainen ympäristö sekä oma idyllinen kylä tekevät Kolmperästä erityisen rakkaan paikan Arjalle.

Tarja Reynolds pj, Kolmperän asukasyhdistys ry

Kommentti on suljettu.