KUTSU jäsentapahtumaan Kansalliskirjastoon 22.8.2017

Arvoisa Espoon perinneseuran jäsen,

Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi perinneseura järjestää opastetun käynnin huikaisevan kauniiseen, historialliseen Kansalliskirjastoon Helsingin Unioninkadulla  tiistaina 22.8.2017 klo 15-16.

Lähde mukaan ja tuo ystäväsikin. Mukaan mahtuu 20 nopeinta. Ilmoittautumiset viimeistään 18.8.2017 sähköpostitse osoitteella marjatta.kuitunen@pp.inet.fi

Kokoonnumme kirjaston ovelle Unioninkatu 36, opas tulee meitä vastaan pääeteiseen.

Lämpimästi tervetuloa!

Kansalliskirjasto, aiemmin Helsingin yliopiston kirjasto, on Suomen suurin ja vanhin tieteellinen kirjasto. Se on myös yksi Helsingin yliopiston suurimmista erillislaitoksista, joka vastaa kansallisen julkaisuperinnön ja ainutlaatuisten kokoelmiensa säilyttämisestä, kuvailusta ja käyttöön asettamisesta.

Kansalliskirjasto toimii suomalaisen kirjastoalan valtakunnallisena palvelu- ja kehittämislaitoksena. Se myös edistää kirjastoalan kotimaista ja kansainvälistä yhteistyötä. Kansalliskirjaston johtajana on vuodesta 2001 toiminut ylikirjastonhoitaja Kai Ekholm.

Kansalliskirjaston päärakennuksen suunnitteli Carl Ludvig Engel. Rakennus valmistui vuonna 1840. Se sijaitsee Senaatintorin ja Helsingin yliopiston päärakennuksen naapurissa. Rakennuksen sisäänkäynti on Unioninkadun varrella Tuomiokirkon sisäänkäyntiä vastapäätä.

Suomessa kansalliskirjaston asema ja tehtävät määritellään yliopistolaissa sekä laissa  kulttuuriaineistojen tallettamisesta ja säilyttämisestä.

Vuoteen 2006 asti Kansalliskirjaston nimi oli Helsingin yliopiston kirjasto. Vanha nimi sai uuden käyttötarkoituksen vuoden 2010 alussa, kun Helsingin yliopiston muut kirjastot (Opiskelijakirjasto sekä kampus- ja tiedekuntakirjastot) yhdistettiin omaksi erillislaitoksekseen.
Lähde: Wikipedia

Kommentti on suljettu.