Maan äidit Ester Ståhlbergista Gerda Rytiin

Maija-Liisa Kaistila piti mielenkiintoisen esitelmän aiheesta Maan äidit perinneseuran syysseminaarissa 7.11. Entressen Jukeboksi-tilassa. Hän kertoi presidenttien rouvista Ester Ståhlbergista Gerda Rytiin.

Puolisot joutuivat todistamaan monia Suomen historian käännekohtia. Ester Ståhlberg oli mukana miehensä muilutuksessa. Gerda Ryti todisti useita merkkihenkilöiden kuolemia. Alfred Kordelin ammuttiin hänen läsnäollessaan tasan sata vuotta sitten ja hän oli paikalla myös, kun sisäministeri Heikki Ritavuori ammuttiin kotitalonsa edessä ja presidentti Kyösti Kallio kuoli rautatieasemalla.

Presidenttien puolisoiden koulutus, kielitaito, perhetilanne ja kiinnostus seurapiirielämään teki jokaisen roolista erilaisen. Ester Ståhlberg perusti lapsia auttamaan yhdistyksen, josta myöhemmin tuli Pelastakaa lapset -järjestö. Signe Relander oli edustava presidentin rouva, jonka tyylikkyyttä myös Mannerheim arvosti. Ellen Svinhufvud muistetaan hänen mukaansa nimetystä kreemikakusta. Kaisa Kallio säilytti maatilan emännän aseman myös presidettikautena. Monet presidenttien puolisot elivät pitkään presidenttikauden ja miehensä kuoleman jälkeen.

Maan äidit Alli Paasikivestä Jenni Haukioon esitellään toisessa tilaisuudessa, joka järjestetään ensi vuoden puolella.

Tilaa perinneseuran uutiskirje sivulla espoonperinneseura.net niin saat tiedon tulevista tapahtumista suoraan sähköpostiisi.

Kommentti on suljettu.