Kapearaiteinen hevosrautatie ja ”ryssänhakkuut” Espoossa 1915–1917

Varasto loppu

Tuotetunnus (SKU): 978-952-68451-4-2 Osasto:

Kuvaus

Nuuksion Omakotiyhdistys julkaisi Seija Lohikosken kirjan jo vuonna 1996 ja perinneseura julkaisee sen uudistettuna Suomi 100 juhlavuoden merkeissä.

Kirja kertoo Pohjois-Espoon metsissä tehdyistä valtavista hakkuutöistä. Puuta kuljetettiin linnoitustöihin Espoon lisäksi ainakin Helsinkiin ja Pietariin. Espoossa linnoituksia rakennettiin Leppävaaraan, Laajalahteen ja Tapiolaan. Metsää kaadettiin pääasiassa neljällä alueella: Bemböle-Oittaa, Nuuksio-Gumböle, Röylä-Järvenperä ja Espoonkartano-Kauklahti.

Venäläiset rakensivat puutavaran kuljettamista varten Espooseen kapearaiteisen rautatien. Pikaisesti rakennetut radat olivat käytössä vain pari vuotta. Heikkorakenteisella radalla veturit kaatuivat ja puuvaunuja oli vedettävä hevosilla. Espoon asemalta lähti rata Pohjois-Espooseen. Se ylitti Espoonjoen ja kulki vanhan kirkon ohi aivan hautausmaan reunaa pitkin. Radan toinen haara kulki Bodom-järven suuntaan Snettansiin asti ja toinen Gumbölen kautta Nuuksion suuntaan aina Nupurin kartanolle asti.

Linnoitustöissä käytettiin runsaasti vierastyövoimaa. Venäläisten lisäksi Suomeen tuli mm. kiinalaisia, jotka herättivät kovasti ihmetystä ja pelkoakin. Kirjassa kerrotaan heistä paikallisten asukkaiden kertomia tarinoita.