Espoon sakraalitilat

Urut
Krusifiksi

Leppävaaran ensimmäinen kirkko

Leppävaaran ensimmäinen kirkko oli nykyinen Perkkaan kappeli. Se rakennettiin ja sisustettiin paikkakuntalaisten talkoilla ja lahjoituksilla 1928 ja vihittiin seuraavana vuonna pikkukirkkoyhdistyksen kirkoksi. Vuonna 1954 se luovutettiin Espoon seurakunnalle.

Image

Leppävaaran pikkukirkon suunnittelija oli arkkitehti Berndt Blom, jonka työn tuloksena syntyi 207 istumapaikkainen kirkko.

Image

Leppävaaran pikkukirkossa oli alusta saakka myös matala torni, mutta se purettiin kohta rakentamisen jälkeen ja uusi torni rakennettiin jo vuonna 1931. Tämä pikkukirkko toimi ensin Esbo forsamlingin kirkkona, sitten vuodesta 1950 Espoon suomenkielisen ja ruotsinkielisen seurakunnan yhteisenä kirkkona, ja vuonna 1954 omistussuhde siirtyi Espoon seurakunnille. Vuonna 1964 perustettiin Leppävaaran seurakunta, ja pikkukirkko oli sen kirkkona vuoteen 1979 uuden tiilikirkon rakentamiseen saakka.

Image

Leppävaaran pikkukirkossa oli alun perin vain urkuharmooni, vuonna 1955 sinne ostettiin kymmenäänikertaiset käytetyt urut, alttaritauluna oli professori Ville Vallgrenin muotoilema valkoinen, kipsinen krusifiksi, joka myöhemmin kullattiin, 1955 rakennettiin saarnastuoli uudelleen ja alun perin seinästä seinään ulottuneet penkit korjattiin siten, että käytävä oli keskellä kirkkosalia ym., ym.

< Edellinen artikkeli   Seuraava artikkeli >