Espoon vanhat kartat -seminaari oli menestys

Espoon vanhat kartat -seminaarin yleisöä

Yli 60 Espoon vanhoista kartoista kiinnostunutta kuulijaa kokoontui Träskändan kartanon saliin kuulemaan mielenkiintoisia esityksiä Espoon historiasta. Seminaari järjestettiin Auroran kyläjuhlan yhteydessä. Nykyisin kartanon päärakennus on tyhjillään ja tarjoaisi erinomaiset puitteet esim. espoolaisten yhdistysten toimintatilana.

Espoon kaupunginmuseon intendentti Liisa Ropponen esitteli mielenkiintoisin kuvin Träskändan kartanon päärakennuksen vaiheita eri aikakausina. Loistonsa päivinä kartano oli Espoon seurapiirielämän keskus.

Liisa Ropponen esitti myös tiiviin katsauksen Espoon karttoihin eri aikakausilta. Kartat havainnollistavat Espoon kehittymistä vuosisatojen kuluessa tiiviisti rakennetuksi yhdyskunnaksi.

Fil.maist. Simo Lahtela kertoi tutkimustensa pohjalta Espoon pitäjän kylien kartoitusta 1600- ja 1700-lukujen taitteessa. Ruotsin kruunu halusi huonon rahatilanteensa johdosta selvittää ratsutilojen tilan ja veronmaksukyvyn. Maanmittaus ja kartoitus vilkastuivat ja tuottivat mittavan määrän karttoja tiloista ja niiden pelloista, niityistä ja metsistä. Samuel Brotherus oli keskeinen henkilö Espoon mittausten ja kyläkartoitusten teossa. Tutkijalle kartat ja niiden liitemateriaali antavat tarkkaa tietoa sen aikaisista oloista Espoon kylissä.

Seminaarin lopuksi Jan Strang kertoi vanhoista kartoista harrastuksen kohteena. Harrastajat toimivat yhdistyksessä nimeltä Chartarum Amici, jonka verkkosivuilta löytyy runsaasti tietoa yhdistyksen toiminnasta ja linkkejä muuhun karttatietoon verkossa.

< Edellinen artikkeli   Seuraava artikkeli >
Etusivu arrow Tiedotteet arrow Espoon vanhat kartat -seminaari oli menestys