Espoon sakraalitilat

ESPOON KIRKKO Espoon suomalainen seurakunta 1950 -
ESPOON TUOMIOKIRKKO Espoon hiippakunta 2004 –

Image

Saksalaisen Liebigin uruguaylaisesta ja argentiinalaisesta lihasta tehdyn säilykkeen mainoskorteissa 1800- ja 1900-vuosisatojen vaihteessa oli yhtenä kuva-aiheena Espoon kirkko. Kortin takana olevassa tekstissä kerrotaan Suomesta ja Espoosta seuraavanlaisesti:

”Suomen ilmasto on kylmä, mutta terveellinen. Talviaika kestää lokakuun puolesta välistä toukokuun keskivaiheille saakka. Kylmyys laskee usein jopa 20-30 pakkasasteeseen. Yöpakkaset kestävät usein kesään saakka joka muuten on tavallisesti varsin kuuma, usein jopa 30-asteinen.

Espoo on Uudenmaan läänissä oleva 5500 asukkaan kirkonkylä, missä on terveyslähde. Maatalous elinkeinona tulee paljon metsätalouden ja karjanhoidon jäljessä. Viljaa täytyy tuoda maahan. Metsät, pääasiassa kuuset ja männyt peittävät noin 56 prosenttia maan pinta-alasta.”

Tämä sama kuva-aihe on myös mustavalkoisena postikorttina. Värikuvat postikortteina olivat tuohon aikaan harvinaisia.

< Edellinen artikkeli   Seuraava artikkeli >