Julkaisut

Kirjallisuus

Espoon perinneyhdistys Aurora ry on julkaissut useita Espoon kulttuuriperintöä käsitteleviä kirjoja. Sivun lopussa on tietoa kirjojen myynnistä ja hinnoista.

Heiniemen historia - Kuvaus Espoon asuttamisesta
/ Aapo Kirvesniemi ja Untamo Utrio - 2013

Kirja perustuu Untamo Utrion kirjoittamaan Heiniemen asuttamisen ja kyläyhteisön elämän kuvaukseen 1930-luvulla. Hänen tyttärensä Kaari Utrio on antanut suostumuksensa tekstin julkaisemiseen.

Aapo Kirvesniemi on laatinut yhteenvedon Espoon asutuksen kehittymisestä ja Heiniemen nykytilanteesta. Hänen keräämänsä valokuvat ja niihin laatimansa kuvatekstit elävöittävät Untamo Utrion kirjoittamaa kylähistoriaa.

Nallevaarin tarinoita
/ Tarja Rae - 2012

Tarja Rae on kirjoittanut ja kuvittanut tarinoita Nallevaarin ja muiden eläinhahmojen elämästä historiallisessa Espoossa. Kirja soveltuu lasten luettavaksi ja yhteisiin lukutuokioihin.

Kirja on pehmeäkantinen ja siinä on 60 värikästä sivua.

Espoon seurakuntien rakennusperintöä
/ Kari Pohjakallio - 2012

Kirja esittelee valokuvin ja tekstein pääasiassa Espoon seurakuntien sakraalitiloja ja niiden osia, viittä kirkkoa ja 34 kappelia, niiden syntyä ja kehittymistä. Se perustuu vuoden 2007 rakennusperintöpäiviin liittyneen valokuvanäyttelyn "Espoon sakraalitilat" aineistoon.

Espoon perinneyhdistys Aurora ry 2000 - 2010
/ Aapo Kirvesniemi, Jorma Vehmaskoski - 2010

Kansi

Tuuliviiri - tuhansien tuulien tulkki
/ Kari Pohjakallio - 2009

Tuuliviirikirjan juuret ovat vuonna 2005 järjestetyssä aiheeseen liittyvässä seminaarissa ja valokuvanäyttelyssä. Kirja kertoo monipuolisesti tuuliviirin historiasta ja käytöstä eri aikoina niin Espoossa kuin muualla Suomessa ja ulkomaillakin.

Kirja kertoo tuuliviirien valmistusmenetelmistä ja esittelee laajasti tuuliviirien kuva-aiheita. Runsas värikuva-aineisto havainnollistaa tuuliviirien moninaisuutta.

Tuuliviirikirjan sisällysluettelo.

Artikkeli Tuhansien tuulien tarinat esittelee kirjan taustoja.

Kirjan esittely Suomen Kotiseutuliiton sivuilla.

Tuuliviiri

Kruunattu hevosenkenkä – Hästsko med krona
/ Jukka Suvisaari - 2005

Kruunattu hevosenkenkä -kirjassa on keskitytty Espooseen ja kirjassa käydään ensin johdantomaisesti läpi yleistä heraldiikkaa ja sitten espoolaista heraldiikkaa sen keskiajalla tapahtuneista syntyvaiheista nykypäivään.

Kirjassa on 150 sivua, se on kaksipalstainen ja kaksikielinen ja värikkäästi kuvitettu.

Heraldiikka

Espoon kirkko: pitäjänkirkosta tuomiokirkoksi
/ toimituskunta: Juhani Hämeri, Marja-Liisa Nokelainen, Kari Pohjakallio ja Pirkko Sillanpää – 2003

Kirja on kooste keväällä 2003 pidetyn seminaarin Espoon kirkkoa koskevista alustuksista. Seminaarin lähtökohta oli rakennustaiteellinen sekä kiinnostuksen virittäminen pääkaupunkiseudun vanhinta rakennusta kohtaan.

Tuomiokirkko

Kirjallisuus Espoossa
/ toimittajat Juhani Hämeri ja Kari Pohjakallio – 2003

Kirja on kooste toukokuussa 2003 pidetyn kirjallisuusseminaarin esitelmistä. Uolevi Itkonen käsittelee Espoon asemaa kirjallisuudessa Ruotsin vallan, Venäjän vallan ja itsenäisyyden aikana. Katri Sarmavuori esittelee Espoon kirjailijoita valtakunnallisina ja paikallisina vaikuttajina. Hannu Rautkallion esitys kertoo voittajavaltioiden tiedustelulaitosten toiminnasta sotiemme aikana 1941 - 1945.

Kirjallisuus

Terveisiä Espoosta! – espoolaista kulttuuria postikorteilla: Hälsningar från Esbo! – Esbokultur på postkort
/ Juhani Hämeri, Kari Pohjakallio. –– 1. p. 2002 – 2. p. 2003

Kirjaan on koottu vaikuttava valikoima espoolaisia postikortteja, vanhoja kortteja jopa yli sadan vuoden takaa. Korttien kuva-aiheet kertovat Espoon luonnosta ja elämästä ajalta, jolloin nyt maan toiseksi suurin kaupunki oli vielä vajaan kymmenen tuhannen asukkaan idyllinen maalaispitäjä.

Terveisiä Espoosta

Kuninkaantie Espoossa / Uolevi Itkonen, Aapo Kirvesniemi, Juhani Hämeri – 2002

Suuri Rantatie, joka ristittiin 1970-luvulla Kuninkaantieksi, kulki Turusta Viipuriin ja oli 70 vanhan peninkulman eli noin 750 kilometrin mittainen. Se oli keskiajalla Suomen tärkein maaliikenneväylä. Kuninkaantie on antanut Espoolle identiteetin ja kasvun edellytykset.

Kirja on loppuunmyyty. Se löytyy monista pääkaupunkiseudun kirjastoista, ks. Helmet.

Kuninkaantie

Myynti

Kirjoja voi ostaa hyvin varustetuista kirjakaupoista ja Espoon yhteispalvelupisteistä sekä suoraan yhdistykseltä.

Tilausohjeet

Hinnasto