Kansanopetuksen lähtökohdat
Yleinen lukutaidon opetus maassamme alkoi kristinuskon juurruttamisena kansaan. Espoossa kuten koko maassa kansan lukemaan opettaminen jäi pappien tehtäväksi. Katolisen kirkon aikana pappien kirkollisena kielenä oli latinankieli, mikä vaikeutti maallikon kirkollisten toimitusten sisällön ymmärtämistä. Pakolliset katekismuksen käskyt ja rukoukset perustuivat usein ulkolukuun, joten niiden perusteella lukutaidon arviointi vääristyi.
Espoon tuomiokirkon seinillä on nähtävissä kuutisenkymmentä keskiajalta peräisin olevaa kuvaesitystä, joiden pääteemana on kristinuskoon perustuva ihmissuvun pelastushistoria. Tutkijat ovat arvioineet maalausten tarkoituksena aikoinaan olleen havainnollistaa Raamatun tapahtumia ja auttaa kirkossa kävijöitä ymmärtämään kristinuskon sanomaa aikana, jolloin lukutaito rahvaan keskuudessa oli vielä vähäistä. Se että kuvat on sovitettu seinille suorakaiteen muotoisiin kehyksiin, on arvioitu viittaavan keskiaikaisiin puu- ja vaskipiirrossarjoihin, joita silloin pidettiin köyhien ja oppimattomien raamattuna.
Uskonpuhdistuksen jälkeen oletettiin, että luku- ja kirjoitustaito
oli yleistynyt aikuisväestön keskuudessa. Vanhemmat oli velvoitettu opettamaan
lapsilleen kotona lukutaidon aakkoset ja kristinopin peruskysymykset. Lukuisat
huomautukset rovastin- piispantarkastusten kirkonkirjamerkinnöissä paljastavat
kuitenkin sen, että kansan lukutaidon taso pysyi vielä vuosisatoja vaihtelevan
heikkona.
Lukutaidon
ja kristinopintuntemisen kohentamiseksi Turun konsistori määräsi vuonna 1740
seurakunnat aloittamaan 3-4 kk pituisen rippikoulun
nuorille. Jokaisen rippikouluun pyrkivän oli osattava lukea sisältä ja
katekismus piti osata ulkoa. Suoritettuaan rippikoulun nuori pääsi ripille ja ehtoolliselle.
Papit myös määrättiin kuulustelemaan läsnäolijoilta saarnan sisältö jumalanpalveluksen
jälkeen. Pappien oli valvottava kansan tietoja myös yksityisillä kotikäynneillä
ja kinkereillä.
Papisto koki
jatkuvaa riittämättömyyttä kansan lukutaidon opettamisessa. Vuonna 1762 he
esittivät yleisessä valituksessaan valtiopäiville, että jokaiseen pitäjään
pitäisi palkata koulumestari. Anomus
sai aikaan kuninkaallisen päätöksen
koulujen perustamisesta. Mutta haluttomuudesta ryhtyä ylimääräiseen
rahankeruuseen päätös ei johtanut toimenpiteisiin.
Espoon seurakunnasta oli vuonna 1766 lähetetty Turun
piispalle ja konsistorille kirje, jossa pyydettiin Carl Lihrin nimeämistä pedagogiksi Espooseen. Palkkausmäärärahojen
puuttuessa koulumestaria ei kuitenkaan voitu palkata.
Syyskäräjillä
1768 Ruotsin kuninkaan esittämä koulun perustaminen oli jälleen esillä. Espoolaisia
kehotettiin keräämään keskuudestaan rahaa koulutalon rakentamiseen ja
koulumestarin palkkaamiseen. Pitäjäläisten mielestä ajat olivat ankeat ja rahaa
oli niukasti, joten hankkeen toteuttaminen tälläkin kertaa jäi. Köyhien
perheiden lasten kouluttamista ei pidetty tärkeänä ja Helsingin triviaalikoulu oli
niin lähellä, että halukkaat vanhemmat voivat lähettää lapsensa sinne. Pitäjän
talouden kannalta tämä ratkaisu oli halvin.
Lasten
lukutaidon opetus Espoossa 1800-luvulle tultaessa oli edelleenkin vanhempien
varassa. Kun rippikoulu tuli säännöllisemmäksi eikä kouluun hyväksytty enää
lukutaidottomia, joutuivat kirkkoherra ja pitäjänapulainen, jotka vastasivat rippikoulusta,
usein opettamaan erikseen niitä, jotka eivät toisten lailla menestyneet
kuulusteluissa. Ennen ehtoolliselle pääsyä nuorten piti osata suurin osa katekismuksen
selityksistä ulkoa. Ulkoa opettelun turvin monet läpäisivät rippikoulun
heikollakin sisälukutaidolla. Myöhemmin muun muassa Uno Cygnaeus kiinnitti
huomiota siihen, että ulkoa opeteltu katekismus antoi vääristyneen kuvan sisälukutaidosta
ja luetun ymmärtämisestä.
Arviot
pitäjäläisten lukutaidosta vaihtelivat. Lääninrovasti Anders Collin rohkaisi espoolaisia vuoden 1804 tarkastuksen
jälkeen, että parempaan suuntaan ollaan menossa. Mutta jo 1807 piispa Jakob Tengström tarkastuksensa
yhteydessä kiinnitti huomiota rippikoulunsa päättäneiden kirjavaan tasoon. Monet
tuskin tunsivat kristinopin alkeitakaan. Kappalainen Henrik Tötterman piti syynä pitäjän suurta köyhien määrää, joiden
parissa vanhemmat eivät huolehtineet lasten opetuksesta eivätkä nuorten ajoissa
rippikouluun pyrkimisestä.
Kuva: Jakob
Tengström, Turun piispa 1803-1817, Turun arkkipiista 1817-1832. Lähde:
Wikipedia.
Kohti koulumuotoista lastenopetusta
Piispa
Tengström halusi tutustua Espoossa lasten opetukseen yksityiskohtaisesti. Hän
sai kuulla, että sisäluvun opettaminen
aloitettiin lasten ollessa 6 - 7-vuotiaita. Lasten vanhemmat saivat käyttää
apunaan kylässä asuvia hyviä kirjantaitajia. Köyhien lasten opetuksesta olivat
vastuussa myös säätyläiset ja köyhäinhoidosta vastuussa olevat talolliset.
Piispa huomauttikin, että köyhäinkassan varoja voisi käyttää köyhien lasten
opetuksen edistämiseksi. Erikoista huomiota piispa kiinnitti siihen, että
kodeissa oli hyvin vähän kirjoja, jopa virsikirja puuttui useista kodeista.
Siuntion
kirkkoherra, lääninrovasti C.H. Forssman
suoritti Espoossa tarkastukset vuosina 1825 ja 1836. Myös hän kiinnitti
huomiota rippikoululaisten kirjavaan tasoon. Niinpä hän nosti keskeiseksi asiaksi
lastenopettajan palkkaamisen pitäjään.
Lääninrovasti Forssmanin mielestä vain siten voitaisiin parantaa lasten
lukutaitoa ja taata rippikouluun pyrkiville yhtenäisempi taso ja edistää myös rippikoulun
vaatimuksia. Seurakunta sai kehotuksen palkata koulumestarin. Hanke lähti
etenemään Anders Palmbergin tullessa
kappalaisen virkaan. Hän sai tehtäväkseen suunnitella koulumestarin tehtävät ja
palkkauksen. Lääninrovasti Forssman piti asiaa hyvänä lähtökohtana ryhdyttäessä
lastenopettajan toimen perustamiseen. Vuoden 1836 tarkastuksen jälkeen
asetettiin kirkkoherran johdolla kuusihenkinen toimikunta valmistelemaan
ohjesääntöä lastenopettajan työtä varten.
Toimikunnan
laatima ohjesääntö lastenopettajaa
varten valmistui 1837. Ohjesäännön mukaan opettajalta vaadittiin
todistukset siveellisestä elämästä, kristinopin taidoista sekä luku-.
kirjoitus- ja laskutaidoista. Päätehtävänä oli tavaamisen sekä sisä- ja ulkolukutaidon
opettaminen. Erilliskorvauksesta hän sai opettaa kirjoitus- ja laskutaitoa
niitä haluaville oppilaille. Päähuolena piti olla köyhien perheiden lasten
lukutaidon opettaminen. Opetuksen valvonta kuului papeille. Kirkkoherran tuli valita ne kylät,
joissa opetuksen tarve kulloinkin oli suurin. Toimikunta ehdotti opettajan
vuotuiseksi peruspalkaksi 60 ruplaa ja 18 riksiä. Palkka korvaisi köyhien lasten opetuksen ja
rahat otettaisiin kirkon- ja köyhäinkassasta. Tilallisten maksuksi määrättiin
rupla viisikymmentä kopeekkaa manttaalilta sekä antamaan huone opetusta varten
tarvittaessa. Oman ylläpitonsa pitäjillä opettaja maksaisi palkastaan.
Pitäjänkokouksen enemmistö hyväksyi toimikunnan laatiman ohjesäännön ja
se lähetettiin tuomiokapitulin vahvistettavaksi.
Tuomiokapituli sai kuitenkin samanaikaisesti Espoosta usean henkilön
allekirjoittaman valituskirjeen, jossa nämä ilmoittivat, että he eivät hyväksy
manttaalin mukaan määräytyvää opettajan palkkausta. He arvostelivat myös
köyhäinkassan varojen käyttöä opettajan palkkaukseen ja ehdottivat
pitäjänapulaisen viran lakkauttamista ja vapautuneilla varoilla lastenopettajan
palkkaamista.
Tuomiokapituli määräsi lääninrovastin
johtamaan pitäjänkokousta, jossa on löydettävä kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu lastenopettajan
palkkaukseen. Kukaan ei vastustanut köyhäinkassan varojen käyttöä palkkaukseen,
mutta lähes kaikki vastustivat manttaalilukuun perustuvaa opettajan palkkaa.
Opettajan palkka pieneni tuntuvasti, kun korvaavaa määrärahaa ei voitu osoittaa
muualtakaan. Pitäjäläisten päätöstä tuomiokapitulissa käsiteltäessä epäiltiin
pätevän opettajan saamista niin pienellä palkalla, joten kirkkoherralle
myönnettiin oikeus käyttää köyhäinkassan varoja palkkioksi joko lukkarille tai
muulle kirjantaitajalle, mikäli he opettavat köyhiä lapsia.
Pitäjänkokouksen
päätös osoitti, että talollisten ja
säätyläisten mielestä lastenopettajan palkkausta ei pidetty tärkeänä.
Köyhien lasten opettaminen ei saanut tulla kalliiksi. Seitsemän vuoden kuluttua
eli vuonna 1844 pidetyssä rovastintarkastuksessa todettiin jälleen
lastenopetuksen olevan Espoossa edelleen kotiopetuksen varassa. Papisto oli
kantanut lukutaidon kohottamisesta sikäli huolta, että mikäli lukukinkereillä
rippikouluun pyrkivien lukutaito oli puutteellinen, heille järjestettiin kesäisin lukuopetusta. Pitäjästä löytyi
myös joitakin kirjantaitajia, jotka opettivat lapsia köyhäinkassasta
maksetuilla korvauksilla. Eräät opettivat laajemmillakin alueilla kuin
kotikylissään. Heistä mainitaan muun muassa Sofia Lind, joka opetti vuosikymmenien ajan Myllykylän ja sen
lähialueen lapsia. Toinen oli entinen
torppari Emanuel Snäck, joka toimi opettajana Luukin ja Lahnuksen kylissä
nauttien neljän ruplan kuukausipalkkaa.
Lasten sunnuntaikoulu
Yksi
1800-luvun puolivälissä kehitteillä oleva lastenopetuksen hanke oli sunnuntaikoulu. Espoossa papiston
pitämä rippikoulun esikoulu oli yksi
lasten sunnuntaikoulun esikuva, samoin lukkarinkoulu,
jossa opetettiin kristinopin alkeita. Myös kruunun viranomaisia kiinnosti
kehittää sunnuntaikouluja, joissa voisi jakaa muitakin tietoja kuin
kristinoppia. Tosin keisari Nikolai I:n sensuurimääräykset sallivat ainoastaan
kristillisyyden opettamisen kansalle. Espoon vt. pitäjänapulainen J.J. Fogelberg halusi kokeilla laajennettua sunnuntaikoulun opetusohjelmaa
ja onnistui saamaan senaatilta siihen erikoisluvan. Näin Espoon ensimmäinen virallinen sunnuntaikoulu aloitti toimintansa vuoden
alussa 1851.
Koulutunnit
pidettiin sunnuntaisin kolmesta kuuteen. Oppilaiksi valittiin palvelusväkeä ja
köyhiä lapsia. Oppiaineina olivat katekismus, raamatunhistoria, aapinen,
kirjoitus ja laskento. Kirjojen ja muiden koulutarvikkeiden hankkimiseen koulu
sai valtionapua. Fogelbergin sunnuntaikoulu lopetti toimintansa vuoden kuluttua
Fogelbergin muutettua pois paikkakunnalta.
Lyhyestä
toiminta-ajastaan huolimatta koululla oli kauaskantoinen merkitys. Muun muassa Aurora Karamzinin kerrotaan tätä kautta
kiinnittäneen huomionsa lastenopetuksen heikkoon tilaan. Hän lahjoitti tuhat ruplaa pääomaksi, jonka
korot tuli käyttää lastenopettajan palkkaukseen. Lahjoitus herätti suurta
huomiota ja lahjoittaja sai kiitosta seurakunnan taholta siitä, että hän halusi
sivistää tavallista kansaa ja eläytyä kovaosaisten kohtaloihin.
Aurora Karamzinin lahjoituksen
ansiosta vuonna 1856
Espoon lastenopettajan toimi julistettiin haettavaksi. Hakijoita oli kolme.
Tehtävään valittiin Adolf Fredrik Boberg
Kemiöstä, jossa hän oli toiminut vastaavassa tehtävässä. Hänen vuosipalkakseen
määrättiin 4,5 % lahjoituspääomasta ja lisäksi kaksi ruplaa manttaalilta.
Tehtävänä oli käydä puolentoista vuoden aikana jokaisessa pitäjän kylässä ja
opettaa luku- ja kirjoitustaitoa heikoimmin osaaville. Kirkkoherra valitsi kylien
kiertojärjestyksen kinkereillä arvioimansa kiireellisyyden perusteella. Opettaja
viipyi kussakin kylässä opetukseen vaadittavan ajan. Tavoitteena oli saada kaikki lapset omaksumaan asetetut
tavoitteet.
Arkkipiispa Edvard Bergenheimin johtamissa rovastikunnan kokouksissa
ja vuoden 1859 synodaalikokouksessa käsiteltiin laajasti kansanopetuksen
kehittämistä. Opetuksen tavoitteena pidettiin asioiden ymmärtämistä ulkoluvun
sijaan. Katekismusta ei pidetty enää välttämättä parhaimpana kristinopin
opetuksen aloituskirjana, vaan havainnollisemmaksi nähtiin raamatunhistoria.
Kuva: Edward Bergenheim, Turun arkkipiispa
1850-1884, vuonna 1938 julkaistussa postimerkissä. Lähde: Wikipedia.
Lastenopetuksesta
oli keisarillinen asetus vuodelta 1858. Siinä säädettiin kylä ja
sunnuntaikoulujen ohjelma. Arkkipiispa suositteli papistolle asetuksen mukaista
ohjelmaa, mutta kehotti samalla kokeilemaan muitakin mahdollisuuksia.
Vuoden 1861
tuomiokapitulin kertomuksen mukaan Espoossa oli myös kiertokoulu, jota piti vakinainen lastenopettaja. Muutamissa
kylissä oli sunnuntai- ja kyläkouluja. Bembölen
sunnuntaikoulussa oli 35 - 70 eri-ikäistä tyttöä ja poikaa, joiden
opetuksesta vastasivat mamsellit Julia
Gadolin, Maria Tötterman ja Emma
Vestermarck ja joskus apuna oli urkuri
J.A. Gadolin. Albergan kartanossa
oli kyläkoulu ja Paul Sinebrychoff
oli luvannut aloittaa kyläkoulun omistamassaan Otaniemen kartanossa ja palkata kouluun opettajan. Aurora Karamzin
oli palkannut opettajan pitämään koulua Träskändan
kylässä. Tämä kouluinnostus osoittautui lyhytaikaiseksi, sillä vuoden kuluttua toiminnassa
olivat vain Albergan ja Träskändan koulut. Aika kuitenkin oli kypsymässä
pitäjäläisten opetuksen kokonaisvaltaiselle uudistumiselle.
Keisarin
kaksi asetusta
Espoon
maalaiskunnan ja Espoon ensimmäisen kansakoulun perustaminen liittyvät keisari
Aleksanteri II:n 1860-luvulla antamiin asetuksiin. Vuonna 1865
kunnallishallinnosta annetun asetuksen nojalla entinen pitäjäyhteisö tuli jakaa seurakunnaksi ja kunnaksi. Jaossa seurakunnan hoitoon jäivät kirkolliset asiat ja muiden tehtävien hoitoa varten piti
perustaa kunnalliset toimielimet. Espoossa
kunnan ylintä päätösvaltaa käyttämään valittiin kuntakokous, joka kokoontui ensimmäisen kerran tammikuussa 1869. Toimeenpanevaksi
elimeksi tuli kunnallislautakunta,
joka aloitti toimintansa vuoden 1867 alussa.
Vuonna 1866
annettu kansakouluasetus koski
neliluokkaisten kansakoulujen perustamista. Maaseudun lasten alkuopetus jäi
edelleen kotien velvollisuudeksi tai kirkollisten lastenkoulujen tehtäväksi ja
lasten opetuksen valvonta jäi seurakunnan papeille.
Espoossa kunnallislautakunta
asetti ensin kouluasiaa suunnittelemaan komitean. Kuntalaisten mielenkiinto kansakoulua kohtaan
oli nihkeä. Kunnallislautakunta ehdotti komitean työn pohjalta kiertokouluopetuksen
tehostamista ja pitäjän jakamista
kolmeen kiertokoulupiiriin, joissa kussakin olisi oma opettaja. Kuntakokouksen
osanottajat hyväksyivät ehdotuksen ja olettivat 31.3.1869 tekemällään
päätöksellä espoolaisten silloisen koulutarpeen tulleen tyydytetyksi.
Espoon kirkkoherra,
professori Gabriel Geitlin puuttui
asiaan ja korosti kansakoulun suurta merkitystä kunnalle. Hän ehdotti, että
kunta vuokraisi koulua varten kirkon omistaman Lagstadin tilan ja lupasi lahjoittaa kunnalle 1 000 mk:n
pääoman, jonka korot olisi käytettävä tilan vuokran maksamiseen. Kuntakokous
päätti hyväksyä Geitlinin ehdotuksen ja vuokrata Lagstadin tilan koulua varten,
rakentaa tilalle koulurakennuksen ja korjata tilan vanhat rakennukset koulun
käyttöön. Lokakuussa 1869 asetettiin koulun toimintaa valvomaan johtokunta,
johon valittiin kirkkoherra Geitlin, pastori Öller, herastuomari A. Gestrin ja lautamies Nordqvist.
Espoon ensimmäinen kansakoulu -
Lagstad
Espoon
ensimmäisen kansakoulun paikaksi valittiin pitäjän keskusta, jotta matka eri puolilta
pitäjää olisi helpoin. Myös kirkon
läheisyyden ja keskustan suhteellinen asukastiheyden vuoksi paikkaa pidettiin
kohtalaisen sopivana. Pitäjän etelärannikolta sekä pohjois- ja länsirajan kyliltä
oli matkaa kuitenkin 8-17 km. mikä osoittautui lopulta liian pitkäksi lapsille.
Lagstadin koulusta muodostuikin muutamassa vuodessa lähiympäristön lasten
kansakoulu.
Lähteet:
Eeva Ojanen, Espoon seurakuntahistoria, (1990);
Matti J. Lahti, Espoo - maalaispitäjästä suurkauppalaksi,
(1975);
Ragna Ahlbäck, Viisisataavuotias
Espoon kunta 1458 - 1958, (1958);
Veli Nurmi, Espoon kansakoulut 1871 - 1921, (1991);
Arja Nissinen, Niina
Ropponen, Espoon koulujen historiaa
(1983)
Pirkko Kivimäki
|