Kulttuuriympäristökampanja 2010

Suomen Kotiseutiseutuliitto ja useat kansalaisjärjestöt järjestävät monien julkisten organisaatioiden tuella vuonna 2010 laajan kampanjan kulttuuriympäristön arvostuksen ja hoidon parantamiseksi. Kampanjan nimi on JOY Jokaisen Oma Ympäristö - Kulttuuriympäristökampanja 2010. Sen tarkoituksena on lisätä kansalaisten, viranomaisten ja päättäjien tietoa ja tietoisuutta arkipäiväisestä rakennetusta ympäristöstä, kulttuurimaisemasta ja muusta kulttuuriympäristöstä.

Lisätietoa on kampanjasivuilla www.joy2010.fi.

Vuoden 2010 Euroopan rakennusperintöpäivien teemana tulee olemaan Rakennettu maisema ja se liitetään kulttuuriympäristökampanjaan.

Espoon perinneyhdistys Aurora on ilmoittautunut mukaan kampanjaan. Kampanja otetaan osaksi vuoden 2010 toimintaa ja sen etenemisestä kerrotaan yhdistyksen verkkosivuilla.

KOTISEUTUposti 5/2009

Suomen Kotiseutuliiton jäsenkirje KOTISEUTUposti 5/2009 on ilmestynyt.

KOTISEUTUpostissa kerrotaan laajasti käynnistyneestä kampanjasta JOY Jokaisen Oma Ympäristö - Kulttuuriympäristökampanja 2010. Kampanjasta löytyy lisätietoa osoitteesta www.joy2010.fi.

Espoon perinneyhdistys Aurora on ilmoittautunut Kulttuuriympäristökampanjaan.

Euroopan rakennusperintöpäivien teemana kunnan- ja kaupungintalot

Euroopan rakennusperintöpäiviä vietetään Euroopan neuvoston ja Euroopan komission aloitteesta. Päivien tarkoituksena on edistää kulttuuriperinnön tuntemusta ja arvostusta. Vuoden 2009 rakennusperintöpäiviä vietettiin 11.-13. syyskuuta teemalla kunnan- ja kaupungintalot.

Rakennusperintöpäivistä löytyy lisätietoa ja materiaalia verkosta osoitteesta
Euroopan rakennusperintöpäivät 2009

Espoon kunnantalo

Espoon ensimmäinen kunnantalo sijaitsee Kannunsillanmäellä. Espoo osti vuonna 1932 Villa Breidablickin. Talo paloi kuitenkin jo seuraavan vuoden tammikuussa. Kaupunki rakensi palaneen talon perustuksille 1933 kunnantalon, joka vielä korotettiin vuonna 1945 kaksikerroksiseksi. Talo oli Espoon kunnan- ja kauppalantalona vuosina 1933-1971. Vanhassa kunnantalossa toimii nykyisin musiikkiopisto.

Espoon kaupungintalo

Espoon nykyinen kaupungintalo valmistui vuonna 1971. Sen ovat suunnitelleet arkkitehdit Castrén, Jauhiainen ja Nuuttila. Rakennuksessa on seitsemän kerrosta, joista kaksi sijoittuvat osittain maan alle.

Espoon kaupungintalo

Vuonna 2007 Espoon kaupunki käynnisti 550-juhlavuoden kunniaksi kansainvälisen arkkitehtikilpailun Espoon kaupungintalon ja virastokeskuksen uudistamiseksi. Palkintolautakunta valitsi voittajiksi neljä ehdotusta asettamatta niitä paremmuusjärjestykseen. Voittaneista ehdotuksista kolme esitti nykyisen kaupungintalon purkamista ja uuden rakentamista. Yhdessä ehdotuksessa esitettiin kaupungintalon uudistamista täydentävän rakentamisen keinoin.

Marraskuussa 2008 kaupunginvaltuusto päätti, että kaupungintalon peruskorjauksesta ja uuden rakentamisesta järjestetään samanaikaiset suunnittelukilpailut. Valtuusto ratkaisee kaupungintalon kohtalon kilpailujen perusteella.

Kaupunginhallitus päätti 30.3.2009 palauttaa Espoon kaupungintalon ja sen lähiympäristön arkkitehtuurikilpailun ohjelman hyväksymisen uudelleen valmisteltavaksi. Nyt tavoitteena on, että kaupungintalon kohtalo viedään valtuuston päätettäväksi ilman uutta arkkitehtuurikilpailua.

Espoon valtuustosopimukseen 2009 - 2012 on kirjattu, että kaupungintalon kohtalosta päätetään vuonna 2010.

Museoviraston mielestä Espoon kaupungintalon suojelutarve on kartoitettava ja suojelu on ratkaistava asemakaavoituksen kautta.

Perinneyhdistyksen sivuilla järjestettyyn kyselyyn kaupungintalon purkamisesta tuli 29 vastausta. Enemmistö, 17 vastaajaa, vastusti purkamista.

KOTISEUTUposti 4/2009
Suomen Kotiseutuliiton jäsenkirje KOTISEUTUPOSTI 4/2009 on ilmestynyt. Siinä kerrotaan mm. elokuun alussa Nilsiässä vietettyistä kotiseutupäivistä ja siellä jaetuista huomionosoituksista sekä muusta kotiseututoiminnasta.

Artikkelisarja Aurora Karamzinin ja Träskändan kartanon vaiheista

Kirjoitussarjan Träskändan kartanosta ja Aurora Karamzinin elämästä ja toiminnasta on kirjoittanut Pirkko Kivimäki.

Uusimmissa artikkeleissa kerrotaan kouluopetuksen laajenemisesta koko Espooseen 140 vuotta sitten ja vanhuspalvelujen kehittymisestä Espoossa.

KOTISEUTUposti 3/2009
Suomen Kotiseutuliiton jäsenkirje KOTISEUTUPOSTI 3/2009 on ilmestynyt. Siinä kerrotaan mm. valtakunnallisista kotiseutupäivistä, joita vietetään tänä vuonna 6.–9.8. Koillis-Savossa Tahkon alueella Nilsiässä ja sen naapurikunnissa, sekä Kotiseutuliiton muusta toiminnasta.

<< Alkuun < Edellinen 1 2 3 4 5 6 7 8 Seuraava > Loppuun >>

Tulokset 61 - 70 / 76