Espoon kirjastot sivistyksen tukena

Esko Uotila

Kirjaston merkitys sivistykselle moniulotteinen ja merkittävä. Kirjastot tarjoavat pääsyn laajaan valikoimaan kirjallisuutta ja muita tiedon lähteitä, edistäen näin lukutaidon kehittymistä kaikenikäisten keskuudessa. Ne tarjoavat turvallisen ja kannustavan ympäristön itsenäiselle oppimiselle ja tiedonhankinnalle, mikä on olennainen osa sivistystä. Lisäksi kirjastot tukevat aktiivista kansalaisuutta, demokratiaa ja sananvapautta.

Kirjaston vaiheita

Espoon kirjaston historia ulottuu 1860-luvulle, jolloin yleisen kirjaston toiminta alkoi Espoon kirkon sakastissa. Vuonna 1873 kirjasto siirtyi samana vuonna toimintansa aloittaneelle Lagstadin kansakoululle, joka oli Espoon ensimmäinen kansakoulu.

Vuonna 1937 Espoon kirjastolaitos jaettiin suomenkieliseen ja ruotsinkieliseen kirjastoon. Tällöin Leppävaaran piirikirjastosta tuli Espoon suomenkielinen kantakirjasto. Espoon kirjastolaitoksen yhdistyi uudelleen vuonna 1962, ja silloin suomenkielisestä kantakirjastosta tuli Espoon kaupunginkirjaston pääkirjasto. 1990-luvun lopulla Espoossa palattiin aluekirjastomalliin ja nykyään Espoon kaupunginkirjastolla ei ole pääkirjastoa.

Leppävaaran kirjasto vuonna 1983. Kuva: Toivo Kalliomäki, Espoon kaupunginmuseo.

Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen yhteistyö käynnistyi 1970-luvulla, kun Espoossa, Helsingissä, Kauniaisissa ja Vantaalla siirryttiin yhteiseen kirjastojärjestelmään. Helmet-nimi otettiin käyttöön vuonna 2002. Yhteistyön ansiosta Espoon asukkaille pääsyn laajaan aineistotietokantaan ja aineiston yhteiskäyttöön muiden kaupunkien kirjastojen kanssa.

Espoon kaupunginkirjasto toimi maakuntakirjastona vuodesta 1978 vuoteen 2010 asti. Vuoden 2011 alussa Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakunnat yhdistettiin, ja Espoon kaupunginkirjasto luopui maakuntakirjasto-oikeuksistaan.

Nykytila ja palvelut

Nykyään Espoon kaupunginkirjasto tarjoaa monipuolisia palveluita: kirjojen ja lehtien lisäksi musiikkia, elokuvia ja digitaalisia aineistoja. Kirjaston tilat ovat muuttuneet pelkistä lainaustiloista monipuoliseksi oppimis- ja kohtaamisympäristöksi. Kirjastot edistävät sosiaalista vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä tarjoamalla tilan tapahtumille ja kohtaamisille, kuten kirjailijavierailuille ja kulttuuritapahtumille.

Espoossa on viisi laajan palvelun aluekirjastoa. Ne ovat Entressen kirjasto Espoon keskuksessa, Ison Omenan kirjasto Matinkylässä, Lippulaivan kirjasto Espoonlahdessa, Sellon kirjasto Leppävaarassa ja Tapiolan kirjasto Tapiolassa.

Lippulaivan kirjasto vuonna 2022. Kuva: Tony Hagerlund, Espoon kaupunginmuseo.

Lähikirjastojen palvelua on laajennettu ottamalla käyttöön omatoimiajat, jolloin kirjastoon pääsee kirjastokortilla, vaikka kirjastossa ei olisi henkilökuntaa paikalla. Tämä on lisännyt lähikirjaston käyttöä merkittävästi. Omatoimikirjasto on käytössä Haukilahden, Kalajärven, Karhusuon, Kauklahden, Laajalahden, Laaksolahden, Nöykkiön, Otaniemen, Saunalahden, Suurpellon ja Viherlaakson kirjastoissa.

Laaksolahden kirjastossa toimii Espoon ainoa kirjaston ystävät -yhdistys, jonka tavoitteena on turvata kirjaston lähipalvelut alueella ja järjestää tapahtumia ja toimintaa kirjastossa yhteistyössä kirjaston ja alueella toimivien muiden yhdistysten kanssa. Laaksolahden kirjaston ystävät

Kirjasto kehittää jatkuvasti palveluitaan vastaamaan nykypäivän tarpeita. Digitalisaation ja uusien oppimismenetelmien myötä kirjaston rooli tiedonjakajana ja kulttuurisena kohtaamispaikkana vahvistuu.

Kouluyhteistyö

Espoon kaupunginkirjasto tekee monipuolista yhteistyötä koulujen kanssa, mikä näkyy erilaisissa koulutus- ja kulttuuriohjelmissa.

Espoon kaupunginkirjasto osallistuu KULPS-ohjelmaan, tarjoaa peruskoululaisille mahdollisuuden osallistua kirjailijavierailuihin ja muihin kulttuuritapahtumiin. Tämä ohjelma edistää lukemisen kulttuuria ja tukee opetussuunnitelman tavoitteita. Alakoulujen oppilaille on tarjolla KULPS-kirjastopolkua. Kevään 2024 tarjonta julkaistiin joulukuussa 2023, ja se sisältää monenlaisia aktiviteetteja ja oppimismahdollisuuksia alakoululaisille.

Otaniemen lähikirjasto tekee tiivistä yhteistyötä lukion kanssa. Kirjasto ei ole vain koulukirjasto, vaan se on integroitu osaksi lukion tiloja ja tarjoaa oppilaille pääsyn laajaan aineistoon ja oppimisresursseihin.

Espoon kaupunginkirjaston palveluverkko