Espoon tie sivistyskaupungiksi

Kulttuuriperintöä
Innovaatioita

Askeleita sivistyksen tiellä

Vuonna 2024 Espoon perinneseura keskittyy teemaan Espoon tie sivistyskaupungiksi. Julkaisemme vuoden mittaan artikkeleita teemaan liittyvistä aiheista ja järjestämme tähän liittyviä tilaisuuksia.

Osa aineistosta on julkaistu aikaisemmin perinneseuran verkkosivuilla. Sivuston kuvituksessa on käytetty tekoälyn tuottamia kuvia.

Puheenvuoroja sivistyskaupungista

Sampo Suihko 26.2.2024Sampo Suihkon puheenvuoro teemasta Espoon tie sivistyskaupungiksi

Aulis Pitkälä 26.3.2024Aulis Pitkälän puheenvuoro teemasta Espoon tie sivistyskaupungiksi

Susanna Tommila 7.5.2024Susanna Tommilan puheenvuoro teemasta Espoon tie sivistyskaupungiksi

Sivistyskaupungin vaiheita

Espoon kansakoulut

Espoon perinneseura julkaisi vuosina 2012 – 2015 artikkelisarjan Espoon kansakouluista sekä oppilaiden ja opettajien koulumuistoja. Aineiston pohjalta julkaistiin vuonna 2015 kirja Espoolaisia kansakoulumuistoja.

Espoon kansakoulutSiirry Espoon kansakouluja vuosina 1873-1977 esitteleville sivuille.

Oppilaat ja opettajat muistelevatLue espoolaisten opettajien ja oppilaiden muistoja kansakouluajalta.

Koulutus Espoossa 1970-2020-luvuilla

Espoon 50 vuotta kaupunkina -juhlavuonna 2022 Espoon perinneseura toteutti artikkelisarjan koulutuksesta Espoossa 1970-luvulta 2020-luvulle. Mukana on sattumuksia ja mielenkiintoisia tapahtumia kuudelta vuosikymmeneltä eri koulumuodoista varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen.

Koulutus Espoossa 1970-2020-luvuillaTutustu Espoon koulutuksen vaiheisiin 1970-luvulta nykypäivään.

Sivistyksen kulmakivet

Sivistyksen perusta

Sivistyksen käsitteestäMitä sivistys on? Tutustu käsitteen historiallisiin ja nykyajan tulkintoihin.

Yleissivistyksen käsite pähkinänkuoressaMartti Hellström määrittelee, mitä on yleissivistys.

Ammattisivistys – mitä se on?Martti Hellström tarkastelee ammattisivistyksen kehitystä Espoossa.

Espoo sivistyskaupunkinaMauritz Hellström kuvailee Espoon kehittymistä sivistyskaupungiksi.

KulttuuriEspoo 2030KulttuuriEspoo 2030 -ohjelman mukaan Espoo on vuonna 2030 luova ja rohkea kulttuurikaupunki, joka tukee kestävää elämäntapaa.

Kulttuuriperintö ja museot

Träskändan kartano ja Aurora KaramzinPirkko Kivimäki kirjoitti 2010-luvulla artikkelisarjan Träskändan kartanosta ja Aurora Karamzinin elämästä ja toiminnasta.

Muistoja Espoon kaupungintalostaRainer Lahti muistelee Mauritz Hellströmin haastattelussa Espoon kaupungintalon vaiheita.

Lastenkulttuuri ja taidekasvatus

Varhaiskasvatus ja perusopetus

Luku- ja kirjoitustaidon alkutaivalTarja Rae esittelee sanoin ja kuvin välähdyksiä espoolaisten luku- ja kirjoitustaidon alkutaipaleelta.

Aika Espoossa ennen ensimmäistä kouluaTarja Rae kertoo, miten kouluopetus käynnistyi Espoossa 1700- ja 1800-luvuilla.

Lukiot ja ammattioppilaitokset​

Viherlaakson oppikoulu Espoon sivistäjänä 1950-luvullaAapo Kirvesniemi pohtii sivistyksen käsitettä ja kertoo lukioajoistaan Viherlaaksossa 1950-luvulla.

Yliopisto ja ammattikorkeakoulut

Teknillinen korkeakoulu muutti OtaniemeenAapo Kirvesniemi kertoo opiskeluajastaan Teknillisessä korkeakoulussa.

Espoosta tuli yliopistokaupunkiAalto-yliopisto ja Otaniemen kampus ovat tieteen, teknologian ja taiteen kasvualustoja.

Kirjallisuus ja kirjastot

Espoon kirjastot sivistyksen tukenaLue Espoon kirjastojen historiasta ja tämän päivän toiminnasta.

Espoon perinneseuran julkaisutTutustu Espoon perinneseuran julkaisemiin kirjoihin ja perinnekauppaan.

Musiikki, kuvataiteet ja tanssi

Veistoksia ja muistomerkkejä EspoossaTutustu vuosina 2010-2012 kerättyyn tietoon ja kuviin espoolaisista veistoksista ja muistomerkeistä.

Vallgrenit viihtyivät RuukinrannassaHavis Amanda -veistoksesta tunnetuksi tullut Ville Vallgren asui vaimonsa Viivi Paarmio-Vallgrenin kanssa 1900-luvun alkupuolella huvilassaan Ruukinrannassa.

Tauno Satomaa kuoronjohtajanaTauno Satomaa muistelee Mauritz Hellströmin haastattelussa Candomino-kuoron perustamista ja toimintaansa kuoronjohtajana.

Teatterit

Teatteri Hevosenkengän tarinaKatso ja kuuntele tarina Teatteri Hevosenkengän historiasta ja toiminnasta teatterinjohtaja Kirsi Sirenin kertomana.