Kinkerit

Pohjoisessa Espoossa Snettansin kylässä 12-vuotias piikatyttö pesi tuvan lattiaa puhtaaksi. Leivintuvassa emäntä teki ruokia ja leipoi limppuja. Pihamaalla isäntä aurasi lunta porstuan edestä.

Seuraavana päivänä talossa olisi kinkerit. Paikalle olivat tulossa kirkkoherra, lukkari ja kaikki lähitienoon asukkaat. Kinkereillä oli tapana laulaa virsiä ja kuunnella kirkkoherran opetusta.

Kirkkoherra myös kuulusteli nuorilta lukutaitoa ja kristinopin tietoja. Se jännitti nuoria tosi paljon.

Useimmiten kaikki meni hyvin ja lopuksi kaikki saivat emännän leipomia herkkuja syödäkseen.

Piikatyttöä hieman jännitti, sillä hän ei vielä osannut lukea kunnolla. Hän päätti opetella aakkosia koko seuraavan yön! Mutta ensin hänen piti saada tupa siistiksi.

Luku- ja kirjoitustaidon alkutaival