Perinneseuran kirjoja tarjolla

Espoon perinneseura julkaisi vuoden 2015 aikana kolme uutta kirjaa ja yhden kirjan laajennetun painoksen.

Perinnekaupan etusivu

Kirjoja voi tilata Perinnekaupasta. Niitä on myynnissä myös Auroran kappelissa.

Kierros Espoon Kirkon hautausmaalla

Maija-Liisa Kaistilan kirjoitttama kirja Kierros Espoon Kirkon hautausmaalla julkistettiin Syys-Matin Markkinoilla 19.9.2015.

Kirja kertoo Espoon tuomiokirkkoa ympäröivästä Kirkon hautausmaasta ja siellä olevista merkittävistä ja mielenkiintoisista hautamuistomerkeistä. Maija-Liisa Kaistila on pitkään tehnyt opastuskierroksia hautausmaalla ja kirjan teksti pohjautuu hänen käyttämäänsä aineistoon. Runsas kuvitus ja kartta hautamuistomerkkien sijainnista antavat tilaisuuden tutustua Kirkon hautausmaan historiaan ja hautamuistomerkkeihin niin kirjaa lukien kuin sen kanssa hautausmaalla kiertäen.

Auroran kappeli – historiaa ja toimintaa

Auroran kappelin 15-vuotisjuhlatilaisuudessa 17.5.2015 julkistettiin perinneseuran kirja Auroran kappeli – historiaa ja toimintaa. Sen ovat kirjoittaneet Aapo Kirvesniemi, Pirkko Kivimäki, Tarja Rae ja Esko Uotila.

Kirja kertoo Auroran kappelin suunnittelusta ja rakentamisesta sekä vireästä toiminnasta kuluneiden 15 vuoden aikana. Samalla se valottaa paikallishistoriaa vuosisatojen ajalta. Siinä kuvataan Järvenperän ja Lippajärven alueen kehittyminen Träskändan ja Kvarnbyn maaseutukylistä pientaloalueiksi. Träskändan kartanon, Auroran vanhan kappelin ja Aurorakodin vaiheet 1900-luvulla esitetään perusteellisesti.

Espoolaisia kansakoulumuistoja

Pirkko Kivimäen ja Esko Uotilan tekemä Espoolaisia kansakoulumuistoja -kirja julkistettiin perinneseuran kevätseminaarissa 21.4.2015.

Kirja esittelee kansakoulun vaiheita Espoossa yli sadan vuoden ajalta ja kuvaa kansakoulun käyntiä lukuisten oppilaiden ja opettaien kertomana. Kirjassa on neljän opettajan ja 24 opettajan koulumuistot eri aikakausilta ja monista kouluista. Osa muistoista on itse kirjoitettuja ja osa tekijöiden toimittamia haastattelulomakkeiden ja henkilökohtaisten haastattelujen pohjalta.

Nallevaarin tarinoita

Nallevaarin tarinoiden laajennettu painos julkaistiin keväällä 2015. Tarinat on kirjoittanut ja kuvittanut Tarja Rae.

Auroran koulun 4. luokka teki opettajansa Jukka Jokirannan kanssa kuulokuvan Nallevaarin tarinoita -sarjaan kuuluvasta kertomuksesta Julle-jänön loikka. Tarina on kuultavissa sivulla Nallevaarin tarina kuunnelmana.

Kommentti on suljettu.