Elämää entisajan Espoossa kuulokuvina

Espoon perinneseura on tehnyt yhteistyössä kahden espoolaiskoulun opettajien ja oppilaiden kanssa kuulokuvasarjan entisajan elämästä Espoossa. Kuulokuvat perustuvat perinneseuran syksyllä 2019 julkaisemaan teokseen Elämää entisajan Espoossa, jonka on kirjoittanut ja kuvittanut Tarja Rae. Teos koostuu pienistä tarinapätkistä pienten lasten elämästä 1700- ja 1800-luvuilla.

Käytännössä kuulokuvat syntyivät niin, että kaksi espoolaista veteraaniopettajaa, Martti Hellström ja Jukka Jokiranta, menivät Päivänkehrän ja Postipuun kouluihin kolmen luokan vieraiksi ja vetivät siellä harjoitukset ja nauhoitukset. Lapset jaettiin ryhmiin, joiden tehtävänä oli napakan opetustuokion jälkeen kertoa tarina kuulokuville tyypillisin repliikein ja tehostein itse niitä keksien. Jokainen oppilas, jolla oli huoltajan suostumus, sai olla mukana.

Sarjaan kuuluu toistakymmentä muutaman minuutin clipsiä. Useimmissa niistä on mukana tarinaan liittyvä kuva. Iloksemme espoolainen mestaripelimanniyhtye Leikarit antoi meille luvan liittää tarinoihin myös pienen pätkän heidän musiikkiaan.

Kiitokset yhteistyöstä Päiväkehrän koulun 3a- ja 3b-luokille ja heidän opettajilleen Salla Hakurille ja Henriikka Taskiselle sekä Postipuun koulun 5a-luokalle ja sen kahdelle opettajalle Noora Hellströmille ja Paula Puupposelle.

Talvikuu

Armovuosi

Lyhyt video näyttää, kuinka koulun viidesluokkalaiset tehosteita tekivät.

Särvin

Kuulokuva kertoo talkoista, joihin myös lapset osallistuivat.

Kaivomestari

Tarina kertoo Espoon kirkon lähellä olleesta kaivohuoneesta, jonne tultiin nauttimaan terveysvedestä. Suvelan kylän lapset tienasivat vähän rahaa, kun kantoivat vieraiden laukkuja.

Nälkäiset lehmät

Kuulokuva kertoo, kuinka lapset auttoivat kurjana talvena, kun lehmille ei oikein riittänyt ruokaa.

Kahluupaikka

Kuulokuva kertoo lasten entisajan kirkkomatkoista, joihin osui joskus erilaisia sattumuksia.

Reimari

Tämän kuulokuvan nimi on ”Reimari”. Se kertoo 10-vuotiaasta Johanista, joka lähtee merelle isänsä kanssa korjaamaan merimerkkiä. Ennen vanhaan lapset auttoivat töissä.

Maapäärynä

Tämän kuulokuvan nimi on ”Maapäärynä”. Se kertoo Matista, joka auttaa isäänsä perunanviljelyssä.

Silakkavero

Tämän kuulokuvan nimi on ”Silakkavero”. Se kertoo, kuinka ennen vanhaan maksettiin veroja kirkolle.

Punatulkun joulu

Tämän kuulokuvan nimi on ”Punatulkun joulu”.

Nuottaniemen lapset

Tämän kuulokuvan nimi on ”Nuottaniemen lapset”. Se kertoo, kuinka ennen vanhaan lapset joutuivat pelkäämään kalastajaisien joutuessa myrskyyn.

Sielunpaimen

Tämän kuulokuvan nimi on ”Sielunpaimen”. Se kertoo talvisesta kommelluksesta pappilassa.

Rekikeli

Kuulokuvan nimi on ”Rekikeli”. Se kertoo talvisesta tukinkuljetusretkestä.

Mäkitupalaiset

Kuulokuvan nimi on ”Mäkitupalaiset”. Se kertoo Gustavista, joka oli seppä.

Nälkävuodet

Kuulokuvan nimi on ”Nälkävuodet”. Se kertoo ajasta, jolloin moni kuoli nälkään.

Lehmihaka

Kuulokuvan nimi on ”Lehmihaka”. Se kertoo ajasta, jolloin Espoossa elettiin rauhallista maalaiselämää.

Tiiliruukki

Kuulokuvan nimi on ”Tiiliruukki”. Se kertoo tulipalosta tiiliruukissa.