Toimintakertomus

TOIMINTAKERTOMUS 2023

Espoon perinneseuran ja sen edeltäjän Espoon perinneyhdistys Auroran toiminnan tarkoituksena on ollut alusta alkaen perinne- ja kotiseututyön edistäminen, ylläpitäminen ja vaaliminen yhteistyössä näitä asioita tuottavien tahojen kanssa koko Espoon alueella. Yhdistys perustettiin vuonna 2000.

Toiminnan runkona ovat vuosittain julkaisut, tapahtumat sekä muu perinne- ja kotiseututyöhön liittyvä toiminta. Yhteistyötä kaupunginosayhdistysten, Espoon kaupungin, seurakuntien ja Länsiväylä-lehden kanssa jatketaan ja kehitetään edelleen.

Seuran pysyvänä tavoitteena on kasvattaa jäsenmäärää niin, että jäseniksi liittyisi yhä enemmän eri-ikäisiä jäseniä ja aktiivisia toimijoita Espoon eri puolilta.

Perinneseuran hallituksen jäsenet 2024

Martti Hellström, yhdistyksen puheenjohtaja
Esko Uotila, yhdistyksen varapuheenjohtaja
Marjatta Kuitunen, yhdistyksen sihteeri
Kata Aaltonen, jäsen
Rainer Lahti, jäsen
Nina Mäkelä, jäsen
Tarja Rae, jäsen
Leena Yrjölä, jäsen

Yhdistyksen rahastonhoitajana toimi Heikki Sorvari, jäsen

Seuran epävirallisen, mutta tärkeän asiantuntijaryhmän muodostavat seuraavat hallituksen entiset jäsenet:
Kari Forsberg
Aapo Kirvesniemi
Kari Koivumäki
Seija Lohikoski

1.Yrittävä Espoo -vuositeema

Vuonna 2023 seuran toiminnan painopiste rakentui vuoden kattoteeman Yrittävä Espoo ympärille. Tavoitteen saavuttamiseksi perinneseura toimi yhteistyössä Espoon kaupungin ja kaupunginosayhdistysten kanssa. Seuran sivustolle tuotettiin lukuisia artikkeleita espoolaisen yrityssektorin kehittymisestä.

Syysseminaarin (14.11.2023) teema oli Yrittävä Espoo. Ohjelman pääesiintyjä oli Teatteri Hevosenkengän johtaja Kirsi Siren. Seuran edustajat esittelivät teemavuoden aikaansaannoksia. Tapahtumapaikka oli Auroran kappeli.

2. Julkaisut, artikkelit ja tiedottaminen

Perinneseuran verkkosivuilla osoitteessa espoonperinneseura.net jatkettiin seuran perinne- ja kotiseututyön edistämistä tukevien artikkeleiden julkaisemista ja yhdistyksen toiminnasta tiedottamista. Sivustolla toimii myös perinneseuran julkaisujen verkkokauppa, Perinnekauppa. Tapahtumista tiedotettiin eri tapahtumakalentereissa.

Yhdistyksen tunnettuutta lisättiin edelleen kertomalla toiminnasta eri medioissa sekä yhdistyksen Facebook-sivulla ja Instagramissa.

Jäsenille ja sidosryhmille tapahtumista ja toiminnasta tiedotettiin sähköpostitse jaettavalla Uutiskirjeellä useita kertoja vuodessa.

3. Tapahtumat ja muu toiminta

Perinneseura järjesti 1.3.2023 teemavuoden avauksen kaupunginosayhdistyksille etätapahtumana.

Seura järjesti sääntömääräisen kevätkokouksen 9.5.2023 Pitäjäntuvalla.

Syysseminaari järjestettiin Auroran kappelilla 14.11.2023. Teemana oli Yrittävä Espoo. Sääntömääräinen syyskokous 14.11.2023 oli samassa paikassa.

Tapiolan puutarhakaupungin peruskiven laskemisesta kulunutta 50 vuotta juhlistettiin 5.9.2023 Mäntyviidalla julkistamalla muistolaatta. Tapahtuman järjestivät yhteistyössä Antikvaarinen Kirjakauppa Tessi, Tapiolan Kilta, KAMU ja Espoon perinneseura.

Seura osallistui jälleen hyvällä menestyksellä SyysMatin markkinoille 16.-17.9.2023.

Esko Uotila esitteli kutsuttuna seuran toimintaa ja kirjoja Keski-Espoon pienkiinteistöyhdistyksen kokouksessa 20.3.2023.

Perinneseuran Meidän Aurora -työryhmä piti yllä yhteyksiä Träskändan kartanon ystävät ry:hyn ja osallistui sen tapahtumiin seuran kirjamyynti-konseptilla. Perinnepäivät 20.8.2023 -tapahtumalla juhlistettiin kartanon ulkoremontin valmistumista. Träskändan joulu -tapahtuma 26.11.2023 sai suuren suosion.

Kata Aaltonen ja Leena Yrjölä vastasivat perinneseuran osuudesta. Meidän Aurora -työryhmä seurasi rakentavassa hengessä kartanon peruskorjauksen ja toimintakonseptin edistymistä.

Perinneseura esitteli toimintaansa ja kirjojaan Ilta Espoonjoella -tapahtumassa Kotiseututalo Lagstadissa 7.9.2023. Järjestäjä oli Esbo Hembygdsförening. Seurasta paikalla olivat Rainer Lahti ja Esko Uotila.

Tekniikan tohtori Seppo Saarelainen esitelmöi aiheesta Näkökohtia Etelä-Espoon historiaan ennen aluerakentamista 2.10.2023, ennen hallituksen kokousta. Kuulijoita oli parikymmentä.

Jatkettiin hyvin toiminutta yhteistyötä Tapiolan Akateemisen Kirjakaupan ja muiden myyntikanavien kanssa. Akateeminen Kirjakauppa kutsui seuran toteuttamaan myyntiesittelyn 3.3.2023. Martti, Esko ja Tarja osallistuivat.

Perinneseuran vuoden 2023 säilytettävä aineisto toimitetaan Espoon kaupunginarkistoon kevätkokouksen jälkeen.

3. Yhdistyksen ja hallituksen kokoukset

Perinneseuran sääntömääräinen kevätkokous järjestettiin 9.5.2023 ja syyskokous 14.11.2023.

Seuran hallitus kokoontui 10 kertaa vuoden 2023 aikana.

Seuran hallituksen ja yhteistyökumppaneiden yhteinen joululounas järjestettiin 7.12.2023 Kalastajatorpalla.

Espoossa 26.3.2024