Espoon perinneseuran musiikillinen kevättapahtuma 2024

Perinneseuran musiikkipitoinen kevättapahtuma järjestettiin Sellon kirjastossa 20.5.2024.

Varapuheenjohtaja Esko Uotila avasi tilaisuuden ja esitteli seuran vuositeeman Espoon tie sivistyskaupungiksi. Seura on toteuttanut vuositeemojaan yhteistyössä Espoon kaupungin ja kaupunginosayhdistysten kanssa:

2022 – Espoo 50 vuotta kaupunkina
2023 – Yrittävä Espoo
2024 – Espoon tie sivistyskaupungiksi

Kokoamalla ja tallettamalla perinnetietoa toimitaan kuten sivistyskaupungin tuleekin tehdä. Tässä katsannossa Espoo on ollut sivistyskaupunki jo pitkään.

Estradin valtasi seuraavaksi taidokas kansanmusiikkiyhtye Leikarit. Yhtyeen juuret ovat vahvasti ”Espoon taiteellisessa keskuksessa” Nuuksiossa.

Leikarit aloitti toimintansa jo vuonna 1975. Perustajajäseniä oli viisi; nykyisessä kokoonpanossa on 11 soittajaa, seuran kevättapahtumassa soittajia oli kuusi. Orkesterin johtaja on laajalti ansioitunut harmonikansoittaja ja säveltäjä Maria Kalaniemi.

Kuulimme mm. Nuuksion sottiisin, Emman häävalssin, kaksi masurkkaa ja polkat Nuuksiosta, Pääskysen valssin, ripeähkön valssin Oltermannin iltapäivä ja Leikarien kevätmarssin.

Keskusteluosiossa esiintyivät yksi Leikarien perustajista Reino Harjunkoski, musiikkineuvos, director musices Tauno Satomaa sekä kamarineuvos Sampo Suihko. Keskustelussa todettua: ”Musiikilla on ollut ja on edelleen merkittävä rooli sivistyskaupunki Espoon syntymisessä. Espoon musiikkiopisto on onnistunut toiminnassaan hyvin. – Nyt on valitettavasti havaittavissa nuorten passivoitumista ja lyhytjännitteisyyttä. Aiemmin niin vahva sitoutuminen aktiiviseen, pitkäjänteiseen musiikkitoimintaan on heikkenemässä. Nuoret kyllä kuuntelevat musiikkia paljonkin, mutta eivät hakeudu enää niinkään esimerkiksi kuoroihin.”

Keskustelua luotsasi perinneseuran puheenjohtaja Martti Hellström, joka myös lausui tapahtuman päätössanat.

Kommentti on suljettu.