Yksinäinen siili Hérisson ja kissa Minou

Pariisilainen pikkupoika, jolla oli aivan liian paljon leluja, kyllästyi tähän siiliin, kuten moneen muuhunkin leluun. Siili löytyi perheen roskiksesta 1977, mistä siskoni Leena löysi sen. Sisko oli tosin jo aikuinen, mutta siilin katse oli niin pysäyttävä, että se piti pelastaa.

Siskon au pair-pesti päättyi ja matka jatkui maailman merille. Siili sai uuden kodin luonani, koska minäkin asuin silloin Ranskassa. Siili muutti kanssani Suomeen. Ensin 80-luvun alussa se katsoi kanssamme telkkaria Olarissa, ja 1984 se muutti nykyiseen kotiinsa Tapiolaan. Seurana sillä on nyt toinen pariisilainen.
Kissa Minou tuli Suomeen muutama vuosi myöhemmin Printemps-tavaratalosta. Niiden ura leluina ei ole ollut toimia lasten seurana, mutta välillä ne ovat tuoneet iloa kissoillemme ja vieraileville lapsille. Niiden tehtävä on nyt lepäillä sohvan selkänojalla tutussa paikassa ja tiirailla lintuja pihalla.

Hilkka Hytönen