Tietovisa: Espoo 50 vuotta kaupunkina

Espoosta tuli kaupunki 1.1.1972, ja paljon on ehtinyt tapahtua ja moni asia muuttua 50 vuoden aikana.

Testaa, miten hyvin tunnet Espoon vuosikymmenten takaista historiaa.

Results

#1. Espoo on Suomen toiseksi suurin kaupunki, ja asukkaita on nyt noin 300 000. Mikä oli Espoon väkiluku vuoden 1972 alussa?

#2. Espoossa on toiminut neljä kaupunginjohtajaa. Kuka oli Espoon kaupunginjohtaja vuonna 1972?

#3. Kuka on suunnitellut Espoo-mitalin, jota on jaettu vuodesta 1972 lähtien tunnustuksena ansiokkaasta toiminnasta kaupungin hyväksi?

#4. Kaupungin palveluksessa on aiemmin ollut kotiseutusihteereitä kehittämässä Espoon kaupunginmuseota ja kotiseutu- ja perinnetyötä. Kuka toimi Espoon kotiseutusihteerinä vuonna 1972?

#5. Mikä tai mitkä seuraavista kaupunginosayhdistystä on perustettu vuonna 1972?

Valitse kaikki sopivat:

#6. Espoolla on kymmenen ystävyyskaupunkia yhdeksässä eri maassa. Mistä kaupungista tuli Espoon ystävyyskaupunki vuonna 1974?

#7. Asuntosäätiö käynnisti 1950-luvulla Heikki von Hertzenin johdolla Tapiolan puutarhakaupungin rakentamisen. Kuka on suunnitellut vuonna 1965 valmistuneen Tapiolan uimahallin?

#8. Rautatie tuli Espooseen vuonna 1903. Nykyisin kaikki junat kulkevat sähköllä. Minä vuonna sähköjunat aloittivat liikennöinnin Helsingistä Kirkkonummelle?

Valmis