Perinnetietoa korona-aikana

Koronan kokoontumisrajoitukset rajoittavat käyntejä museoissa ja muissa historiaa ja kulttuuriperintöä esittelevissä kohteissa. Onneksi verkossa on valtava määrä aineistoa tutkittavaksi ilman tartuntavaaraa.

Espoon kirkko, Lagstadin kansakoulu ja Kannusilta noin vuonna 1920. Kuva: Espoon kaupunginmuseo.

Espoon perinneseuran verkkosivut espoonperinneseura.net tarjoavat monipuolista sisältöä Espoon paikallishistoriasta ja perinteestä kiinnostuneille. Perinnetietoa osiossa on laajoja kokonaisuuksia muun muassa Träskändan kartanosta ja Aurora Karamzinista sekä Espoon kansakouluista. Lapsille on tarjolla Nallevaarin tarinoita sekä Elämää entisajan Espoossa kuulokuvina.

Espoon kaupunginmuseo on kiitettävästi julkaissut aineistoaan verkkosivuillaan Espoon kaupunginmuseo ja Facebookissa KAMU – Espoon kaupunginmuseo | Facebook. Verkossa voi tutustua muun muassa Kaikki ja ei mitään – Arkkitehdit Kaija + Heikki Siren -näyttelyyn.

Kaupunginmuseon mobiilireiteillä pääsee tutustumaan Espoon monipuoliseen menneisyyteen. Oppaan kartan avulla kohteissa voi vierailla paikan päällä. Mobiilireittejä on julkaistu jo 13 kohteesta.

Asemasillan ja Virastotalo 2:n purkutyömaa tammikuussa 2021. Kuva: Virpi Talja Nerman, Espoon kaupunginmuseo.

Kaupunginmuseon Youtube-kanavalla on runsaasti videoita Espoon historiasta. Myös Senioreitten historialliset iltapäivät järjestetään keväällä 2021 Youtube-kanavalla, jossa tallenteet ovat nähtävissä kuukauden ajan.

Kaupunginmuseo on tuottanut Kansalliskirjaston ylläpitämälle finna.fi-sivustolle oman osionsa ekm.finna.fi, jossa on tarjolla mittava määrä valokuvia ja muuta aineistoa. Mukana on myös kuvasarja Maatilojen Espoo, joka liittyy perinneseuran yhteistyössä kaupunginmuseon kanssa tekemään samannimiseen kirjaan. Aineistosta löytyy myös runsaasti samassa yhteydessä otettuja ilmakuvia eri puolilta Espoota.

Facebookissa muun muassa ryhmässä Espoo Kuvissa ja muistoissa ja LEPPÄVAARAN KANSALAISMUISTI julkaistaan jatkuvasti espoolaisten valokuvia ja muistoja espoolaisesta elämänmenosta vuosien varrella. Ryhmät ovat yksityisiä, joten niihin pitää liittyä nähdäkseen niissä julkaistun aineiston.

Esko Uotila

Kommentti on suljettu.