Söpöliinin tarina

Minun nimeni on Antti Henrik. Sain 3,5 vuotiaana vuonna 1975 äidiltäni Seijalta toivomani lelun. Annoin sille nimeksi Söpöliini, koska se oli niin mieluisan näköinen ensi hetkestä alkaen.

Söpöliini seurasi meitä kaikkialle. Kun olin 3,5 vuotias menimme Saariselän Kiilopäälle. Minä ehdotin isälle, että haluan tunturiin. Ja niin me menimme Luulammen autiotuvalle yöksi, mutta Söpöliini jäi autoon odottamaan. Olimme joka vuosi Lapissa. Olin 4 vuotias käydessämme Lemmenjoella kullankaivajien parissa. Jaakko Isola ihmetteli kuinka niin pieni poika tuli niin kauas vanhempiensa kanssa. Hän lämmitti meille savusaunan ja me nukuimme makoisat unet teltassa. Raumalan Nipaa kävimme myös tervehtimässä ja muita kullankaivajia. Talvella olimme Levillä. Olin 6 vuotias ja ehdotin isälle, että haluan tunturiin laskettelemaan. Niin menimme laskettelukouluun. Meitä oli minä, vanhempani ja yksi mies. Laskettelu oli vielä silloin niin uutta. Söpöliini seurasi ahkerasti mukana.

En ollut vielä koulussa kun vanhempani ja me lähdimme omalla autolla halki Euroopan Italiaan ja Sorrentoon. Olimme sillä matkalla kuukauden ja me näimme Sveitsin Alpit, Eläintarhat, Firentsen taiteet ja Rooman ihmeelliset nähtävyydet. Minä ihastuin upeisiin autoihin Ferrareihin ja muihin kiitäviin menopeleihin. Opin muutaman sanan italiaa ja kävin ostamassa aamupalat. Söpöliini oli mukana ja sai kuulla ja nähdä kaikki ihmeellisyydet ja oli tyytyväinen. Pääsiäisen aikoihin minä aina ihmettelin, kun kukko oli muninut minun ja Söpöliinin tyynyn alle pääsiäismunan. Se oli niin hauskaa.

Antti Henrikille syntyi poika Daniel Henrik. Daniel tervehti aina ensimmäisenä Söpöliiniä. Söpöliini taputti innoissaan käsiä ja toivotti Danielin tervetulleeksi, nyt alkavat kaikenlaiset iloiset leikit. Kerran Söpöliiniltä katosi toinen silmä. Seija-Mummoni ompeli Söpöliinille Mummon vanhan palttoon napin silmäksi ja Daniel sanoi monesti, että Söpöliinillä on niin kaunis silmä. Söpöliinille puhuttiin ja vastailtiin. Söpöliinillä on myös oma Muumi reppu. Siellä on Söpöliinin aurinkolasit, kampa, Antin vauva-ajan kynsisakset, lautaset, mukit ja ruokailuvälineet. Kuinka paljon niitä on tarvittukaan. Söpöliinillä on Antin potkuhousut jalassa ja Antin pusero päällä. Danista oli hauskaa sanoa isälleen, että Söpöliinillä on hänen sukkahousut.

Antti Henrik menehtyi syöpään Daniel Henrikin ollessa 7 vuotias. Söpöliini ei halunnut lähteä minnekään Antin huoneesta. Söpöliini odottaa edelleen Mummolassa Danielia, sukulaislapsia ja naapurin lapsia. Jos Söpöliiniä ei heti näy tulee kova huoli, että missä Söpöliini oikein on. Söpöliinille ei tule koskaan aika pitkäksi, koska hän on kova laulamaan ja viheltämään.

Seija Hartman