Tietovisa 2: Espoo 50 vuotta kaupunkina

Espoosta tuli kaupunki 1.1.1972, ja paljon on ehtinyt tapahtua ja moni asia muuttua viime vuosikymmeninä.

Testaa, miten hyvin tunnet Espoon lähihistoriaa.

Results

Share your score!
Tweet your score!

#1. Yhdistys- ja seuratoiminta on Espoossa ollut vilkasta, ja eri puolilla Espoota on lukuisia työväen- ja seurantaloja. Minkä niminen on Nupurissa sijaitseva seurantalo?

#2. Träskändan kartano tunnetaan Aurora Karamzinin omistajakaudesta 1800-luvulla. Vuonna 1895 Karamzin myi Träskändan kartanon sisarensa tyttärentyttärelle Marielle (o.s. Linder) ja tämän miehelle, joka rakennutti vuosina 1920–1921 kartanon nykyisen päärakennuksen. Kuka oli tämä mies?

#3. Espoon kaupunginmuseo esitteli näyttelyssä "Kaikki ja ei mitään – Arkkitehdit Kaija + Heikki Siren" arkkitehtipariskunnan tuotantoa. Mikä oli heidän 1957 valmistunut läpimurtotyönsä?

#4. Asuntosäätiö aloitti uuden lehden julkaisemisen vuonna 1954. Mikä oli lehden nimi?

#5. Lehden nimi muuttui Länsiväyläksi samana vuonna kuin Länsiväylän moottoritie valmistui Espoonlahteen asti. Mikä vuosi oli kyseessä?

#6. Teknillinen korkeakoulu siirtyi Otaniemeen vaiheittain vuodesta 1955 lähtien. Minä vuonna Alvar Aallon suunnittelema päärakennus vihittiin käyttöön?

#7. Otaniemessä toimii nykyisin Aalto-yliopisto, joka yhdisti Teknillisen korkeakoulun, Helsingin kauppakorkeakoulun ja Taideteollisen korkeakoulun. Minä vuonna Aalto-yliopisto aloitti toimintansa?

2010

#8. Matinkylän uimahalli on juuri valmistunut. Mikä tai mitkä uimahallit seuraavista olivat toiminnassa vuonna 1972?

Valitse kaikki sopivat:

Valmis