Esko Uotila

Espoo alkoi sähköistyä 1900-luvun alussa

Esbo Elektrisk Aktiebolag osakekirja 1918. Espoon kaupunginmuseo.

Esbo Elektriska Aktiebolag perustettiin vuonna 1918. Sähkö saatiin aluksi Helsingin Kaupungin Sähkölaitokselta Oy Gottfrid Strömbergin myymänä Munkkiniemen ja Pitäjänmäen kautta Leppävaaraan rakennetun sähköverkon kautta. Espoon Sähkön historia kertoo Kilon kartanon saaneen sähkön jouluksi 1918. Seuraavana vuonna verkkoon liitettiin kuluttajia Muuralassa, Bembölessä, Vanhassakylässä ja Viherlaaksossa. Vuodesta 1939 alkaen sähköä johdettiin Imatran Voima Oy:n verkosta Järvenperään rakennetun jakeluaseman kautta.

Vuonna 1918 perustettiin myös Oy Albergan Sähkö Ab huolehtimaan Leppävaaran sähkönjakelusta. Vantaa Energia Oy:n edeltäjä Oy Malmin Sähkölaitos toimitti 1900-luvun alkupuolella sähköä Espoon itäosiin. Vuonna 1949 se osti Oy Albergan Sähkö Ab:n. Seuraavana vuonna Kauniaisten kauppala siirsi sähkönhankintansa Espoon Sähkö Oy:stä Oy Malmin Sähkölaitokseen. Alueen sähkölaitosten yhteistyön järjestämisessä oli suuria vaikeuksia.

Oy Malmin Sähkölaitos toimi vuodesta 1966 nimellä Helsingin Ympäristön Sähkölaitos Oy, vuodesta 1972 Vantaan Sähkölaitos Oy ja vuodesta 1996 Vantaan Energia Oy. Helsingin Ympäristön Sähkölaitos Oy myi 1970-luvun alussa Westendin, Leppävaaran, Laaksolahden, Viherlaakson ja Laajalahden verkostot Espoon Sähkö Oy:lle.

Kunnallinen sähköyhtiö ottaa vastuun

Tapiolan Sähkölaitos Oy vastasi pitkään sähkönjakelusta Tapiolassa. Espoon Sähkö Oy osti yrityksen vuonna 1976.

Vuonna 1955 Espoon sähköyhtiön nimeksi vaihdettiin Espoon Sähkö Oy – Esbo Elektriska Ab. Vuonna 1956 Espoon maalaiskunta osti yhtiön osake-enemmistön. Vuoteen 1969 mennessä Espoon Sähkö oli hankkinut omistukseensa Espoon alueella toimineet seitsemän muuta sähköyhtiötä.

Kirkkonummen Sähkö Oy siirtyi Espoon Sähkö Oy:n omistukseen vuonna 1975, Kauniaisten kaupungin verkosto vuonna 1981 ja Otaniemen sähkölaitos vuonna 1990.

Espoon Sähkö Oy:n toimitusjohtajana toimi Veli Rautoja vuosina 1969 – 1993. Hänen johdollaan Espoon Sähkö kasvoi maalaispitäjän sähkölaitoksesta Suomen suurimpien energiayritysten joukkoon, kun siihen yritysostoin ja fuusioin liitettiin Kirkkonummen sähkö, Kauniaisten kaupungin sähkölaitos, Tapiolan lämpö ja Otaniemen sähkölaitos.

Kaukolämpö osaksi toimintaa

Suomenojan voimalaitos vuonna 2014. Kuva: Marko Knuutila, Wikipedia.

Suomen ensimmäinen vesikiertoon perustuva kaukolämpölaitos otettiin käyttöön Espoon Tapiolassa vuonna 1953. Espoon kaukolämpöverkko laajeni nopeasti 1960- ja 1970-luvuilla. Aluksi kaukolämpöä tuotettiin öljyllä, mutta myöhemmin siirryttiin maakaasuun ja biopolttoaineisiin. Tällä hetkellä Espoon kaukolämpö tuotetaan pääasiassa bioenergialla, kuten puuhakkeella ja metsäteollisuuden sivutuotteilla.

Espoon Sähkö Oy rakensi Suomenojan voimalaitoksen 1970-luvulla. Voimalaitosyksiköistä vanhin oli 1977 valmistunut kivihiiltä käyttävä vastapainevoimalaitos, joka tuotti sähköä ja kaukolämpöä. Vuonna 1989 laitoksen yhteyteen rakennettiin savukaasujen puhdistusta varten rikinpoistolaitos, jossa oli myös sähkösuodattimet. Voimalaitoksen toinen osa otettiin käyttöön vuonna 1989 ja se käyttää polttoaineena maakaasua. Voimalaitoksen maakaasukäyttöinen kolmas osa otettiin käyttöön vuonna 2009 ja se pienensi kivihiilellä toimivan laitososan käyttöä merkittävästi.

Voima­laitos tuottaa sähkön lisäksi kauko­lämpöä Espooseen, Kauniaisiin ja Kirkko­num­melle.

Espoo luopuu energiayhtiöstään

Vuosina 1980 – 2003 yhtiö toimi nimellä Espoon Sähkö Oyj. Yhtiö oli Helsingin pörssin päälistalla 24.11.1994–13.9.2006.

Espoon kaupunki myi energiayhtiönsä useassa eri vaiheessa. Vuonna 2002 E.ON osti enemmistön yhtiöstä ja nimeksi vaihtui seuraavana vuonna E.ON Finland Oyj. Vuonna 2006 Fortum osti kaikki E.ONin (66%) ja Espoon kaupungin omistamat osakkeet (34%). Viimeisen kolmanneksen myynnistä saadut 364 miljoonaa euroa sijoitettiin peruspalvelujen ja maanhankinnan investointirahastoon vuonna 2006. Espoon Sähkön myyntiä arvosteltiin voimakkaasti. Investointirahaston markkina-arvo oli syyskuun lopussa 2021 reilut 722 miljoonaa euroa.

Lähteitä:
Jukka Erävuori: Energiavirtoja / Espoon Sähkö Oy 75 vuotta