Esko Uotila

Ostoskeskus on kauppojen keskittymä, jossa kaikki kaupat ovat lähellä toisiaan. Ostoskeskuksessa on yleensä alle 15 liikettä. Ostoskeskuksiksi kutsutaan etupäässä 1960–1980-luvuilla rakennettuja, yhdessä kerroksessa olevia keskittymiä etenkin tuohon aikaan rakennetuissa lähiöissä. Monikerroksista ja kokoluokkaa suurempaa kutsutaan yleensä kauppakeskukseksi.

Espoossa on kaksi 1950-luvulla rakennettua ostoskeskusta: Tapiolan Mäntyviidan ja Tapiontorin ostoskeskukset. Ne ovat molemmat Aarne Ervin suunnittelemia.

1960-luvulla rakennettiin muun muassa Iivisniemen, Karakallion, Viherlaakson, Lintuvaaran, Otaniemen ja Haukilahden sekä Tapiolan Pohjantorin, Heikintorin ja Oravannahkatorin ostoskeskukset.

1970-luvulla rakennettiin Soukan, Kuitinmäen, Olarin ja Viherkallion ostoskeskukset sekä Matinkylän vanha ostoskeskus.

Ostoskeskusten rakentaminen Suomessa tyrehtyi 1980-luvulla, mihin suurimpana syynä oli autoistuminen ja siitä seurannut kaupunkirakenteen hajautuminen. 1990-luvun alun laman seurauksena monet ostoskeskukset täyttyivät kuppiloista, ja kulutustottumusten muuttumisen myötä monien ostoskeskusten myymälätilat osoittautuivat pieniksi ja epäkäytännöllisiksi. Talouden käännyttyä jälleen nousuun automarkettien ja suurten kauppakeskusten rakentaminen pääsi kunnolla vauhtiin. Laajemmassa kaupan alan murroksessa 2000-luvulla myös verkkokauppa on yleistynyt. Useita tyhjilleen ja vajaakäytölle jääneitä ostoskeskuksia on purettu 2000- ja 2010-luvuilla.

Kauppakeskuksia

• Westendin ostoskeskus

Lähteet:
– Wikipedia
Espoon kaupan palveluverkkoselvitys ja -suunnitelma 2030, Kaupunkisuunnittelukeskus 2011
Espoon ostoskeskukset, Aalto-yliopisto, 2012
Espoon ostoskeskusten inventointi, Kaupunkisuunnittelukeskus 2021