Espoon Vuoden yrittäjät 2023 ovat Ilmapallokeskus Balloon Center Oy:n perustajat ja omistajat Petri Nieminen ja Jonna Nieminen.

Ilmapallokeskus Balloon Center Oy on vuonna 1991 perustettu perheyritys, joka on rakentanut ilmapallo- ja juhlakulttuuria Suomeen yli kolmen vuosikymmenen ajan. Ilmapallokeskus Balloon Centerillä on seitsemän omaa Juhlamaailma-myymälää ja verkkokauppa.

Yritys on menestynyt perustamisesta lähtien vuodesta toiseen olosuhteet huomioiden erinomaisesti. Ilmapallokeskus pystyi selättämään heti perustamisensa jälkeen 90-luvun laman, seuraavalla vuosikymmenellä vuoden 2008 finanssikriisin ja viimeksi koronan, vaikka toimiala oli yksi niistä, joihin yritysten taloutta heiluttaneet ongelmat iskivät erityisen voimakkaasti. Vaikeuksien selättämisessä on auttanut yrityksen vahva kassa.

Yritys toimi vastuullisesti ja pyrkii edistämään alan kehitystä valitsemalla sellaiset yhteistyökumppanit, joiden laatutaso ja toiminta vastaa yrityksen vaatimuksia ja alan standardeja. Yritys kuuluu mm. leluyhdistykseen ja lukuisiin muihin toimielimiin niin Suomessa kuin Euroopassakin, kuten eurooppalaiseen Balloon & Party Council -neuvostoon, jonka tarkoituksena on varmistaa alan tuoteturvallisuus, yhtenäiset toimintatavat ja tehdä alaan liittyvissä asioissa yhteistyötä viranomaisten kanssa.

Viimeksi päättyneen tilikauden liikevaihto nousi yli 12 miljoonaan euroon, jossa oli kasvua edellisvuodesta peräti 35 prosenttia. Osittain kasvun taustalla oli parina edellisvuonna myyntituottoihin vaikuttanut korona. Tilikauden tulos oli 725 000 euroa ja liikevoitto 7,8 prosenttia. Yrityksessä työskentelee yli 70 alan ammattilaista valmiina auttamaan niin yksityisten juhlien kuin yritysten tapahtumanäkyvyyden järjestämisessä.

Lähteet:

Ilmapallokeskus

Espoon Vuoden yrittäjät 2023: Jonna ja Petri Nieminen – Ilmapallokeskus Balloon Center Oy – Yrittajat.fi

Espoon Vuoden yrittäjille vappu on joulu | Espoon kaupunki