Kata Aaltonen

Vermon raviradan taustaa

1893 Helsingfors Trafsportklubb lahjoitti 1884 valmiin Oulunkylän raviratansa Uudenmaan Läänin Hevosystäväin Yhdistykselle. Kun se 1916 lakkautti itsensä, ravirata luovutettiin Suomen Raviurheilun Ystävät ry:lle. 1930 tämä yhdistys joutui talousvaikeuksien vuoksi myymään uuden Käpylän ratansa Helsingin kaupungille. Helsingin Ravirata Oy järjesti ravikilpailuja ja hevosnäyttelyjä. Käpylän Ravirata oli valmistunut 1926 ja tuli Helsingin Ravirata Oy:n hallintaan 1946. Helsingin kaupunki omisti maan.

Vermo on Oulunkylän ja Käpylän raviratojen jälkeen Helsingin kolmas ravirata. Suunnittelu aloitettiin 1970-luvun alkupuoliskolla, kun Käpylän raviradan viereen alettiin rakentaa Helsingin Messukeskusta, jonka alle osa sen alueesta jäi.

Ensimmäiset ravikilpailut Vermossa järjestettiin 27. joulukuuta 1977. Yleisöllä oli ensimmäisiin raveihin vapaa pääsy ja ne ajettiin ilman ennakkomainontaa, koska tarkoituksena oli ”koeajaa” henkilökuntaa ja tekniikkaa varsinaisia avajaisraveja varten mitätöimään tietokonevikojen vuoksi.

Vermon raviradan, tallit ja katsomorakennuksen rakennutti 1975 perustettu Vermon Ravirata Oy (nimi vuoteen 1981 Huopalahden Ravirata Oy), jonka 98 % omistaja on Helsingin Keskusraviseura. Toiminta Vermossa (pelimyynti, mainos- ja vuokratulot pääsymaksut, palkintomenot) on tässä yhtiössä.

Vermon ravirata on Leppävaarassa sijaitseva Helsingin ravirata. Se on Suomen keskusravirata, jonka viikoittainen kilpailupäivä on muiden pohjoismaisten pääratojen tapaan keskiviikko. Vermon ravirata aloitti toimintansa joulukuussa 1977. Sen omistaa Vermon Ravirata Oy, jonka suurin osakkeenomistaja on Helsingin Keskusraviseura ry.

Vermon raviradan merkittävin ravitapahtuma on vuodesta 1980 lähtien ajettu kansainvälinen Finlandia-ajo. Lisäksi ohjelmassa on useita muita vuosittaisia suurkilpailuja. Ravitapahtumien ohella Vermossa järjestetään joka vuosi muun muassa Kansallinen poninäyttely.

Helsingin kaupunki ilmoitti lokakuussa 2022 ettei se tule jatkamaan omistamansa raviradan maa-alueen vuonna 2030 päättyvää vuokrasopimusta Vermon Ravirata Oy:n kanssa.

Rakennukset ja toiminnot

Vermon katsomorakennuksen sisääntulon puoleinen pääty

Vermon raviradan kolmikerroksisen päärakennuksen on suunnitellut arkkitehti Risto Manérus. Katsomossa on yhteensä noin 2 000 istumapaikkaa ja se käsittää 480 hengelle tarkoitetun ravintola Ravillan. Lisäksi katsomorakennuksessa on kolme baaria sekä kaksi kahvilaa. Kesäaikana yleisöä palvelee myös terassiravintola. Vermon tiloissa on raviradan oman toimiston lisäksi Suomen Ravivalmentajat ry:n toimisto.

Vermon varikkoalueella toimii kahvila, hevostarvikemyymälä sekä hevosklinikka. Valmennustoimintaa Vermossa harjoittavat muun muassa Pekka Korpi, sekä Pertti Puikkonen. Raviradan vieressä sijaitsevalle entisen betoniaseman tontille on ollut suunnitelmissa kaavoittaa ratsastuskeskus.

Vermon kirppis, konttitori on toiminut Vermossa ainakin jo v. 2007. Kontti- ja kirpputoritoiminnan perustarkoitus on tavaran kierrättäminen.

Vermon tapahtumapuisto

Vermon tapahtumapuiston maisemasuunnitelma. Weekend Festival 2023 järjestettiin pääasiassa alueilla, jotka on merkitty tähän kuvaan vihreällä värillä.

Vermon raviradalle suunniteltavassa tapahtumapuistossa järjestettäisiin tulevaisuudessa muun muassa konsertteja jopa 60 000 ihmiselle.

Vermo Areena aikoo hakea tapahtumapuistolle Espoon kaupungilta pysyvää ympäristölupaa, jolla se voisi järjestää tulevaisuudessa klo 24 saakka kestäviä konsertteja kymmenenä päivänä per kesä. Ympäristöluvan hakeminen on kesken. Jo elokuussa 2023 (4.-5.8.2023) Vermossa järjestettiin elektronisen musiikin Weekend Festival.

• Vermossa asuvista noin 90 hevosesta ja ponista osa oli paikalla festiivaalin aikana. Tallien ja festivaalialueen väliin sijoitettiin rekkoja, joiden tarkoitus oli toimia meluvallina erityisesti bassoista kantautuville matalille äänille. Tallissa oli koko tapahtuman ajan ihminen tarkkailemassa hevosia.
  • Vermo sijaitsee Helsingin kaupungin omistamalla tontilla. Tontin vuokrasopimus on voimassa vuoteen 2030 saakka. Helsingin kaupunki on tehnyt yleisen linjauksen, jonka mukaan se pyrkii myymään kaupungin rajojen ulkopuolella sijaitsevia maitaan. Kaupunki ei ole kuitenkaan vielä päättänyt, mitä Vermon tontin kanssa tehdään.

Helsingin kaupungin ilmoitus siitä, ettei se jatka Vermon raviradan maa-alueen vuokrasopimusta, tuli raviradalle yllätyksenä, sanoo Vermon Raviradan toimitusjohtaja Heikki Häyhä. Helsingin pormestari Juhana Vartiainen (kok.) kertoi, että kaupunki suunnittelee rajojensa ulkopuolella omistamiensa maiden kehittämistä ja myyntiä Espoon Vermossa, Hannusmetsässä ja Leppävaarassa.

Helsingin kaupunki omistaa Espoon Leppävaarassa sijaitsevan noin 24,5 hehtaarin suuruisen alueen, jossa ravirata aloitti toimintansa vuonna 1977. Nykyinen vuokrasopimus on voimassa vuoden 2030 loppuun saakka.

Vaikka Helsinki on omistanut maa-alueen, kaavoituksesta on vastannut Espoon kaupunki.

Seuraavaksi vuorossa on keskusteluja niin Espoon kuin Helsingin edustajien kanssa. Keskeiseksi kysymykseksi nousee varmasti se, kuka Vermon alueen maat lopulta ostaa. Olisiko mahdollista, että Vermon ravirata oy ryhtyisi itse maakaupoille? ” Vermon Ravirata oy:n toimitusjohtaja Heikki Häyhä on luottavainen sen suhteen, että ravitoiminta jatkuu Vermossa, vaikka maanomistaja vaihtuisikin.

Vermonniitty on uusi elämänmakuinen asuinalue aivan Leppävaaran tuntumassa, keskellä kaikkea. Täältä on lyhyt matka kaikkialle ja aina helppo tulla kotiin. Vermonniitty myös yllättää, sillä sen naapureina ovat merellinen ja historiallinen miljöö, loistavat palvelut ja liikenneyhteydet.

Merta, puistoalueita ja kaupungin sykettä. Kaikkea oikeassa suhteessa. Vermonniityn rakennusprojekti yhdistää Vermon raviradan ja Perkkaan alueen tiiviimmin osaksi muuta Leppävaaraa.