Sahdinvalmistuksen SM-kilpailut Espoossa

Sahdinvalmistuksen SM-kilpailut järjestettiin lauantaina 9.8.2014 Espoossa Hotelli Lepolammin pihapiirissä. Espoon perinneseura esitteli toimintaansa ja kirjojaan tapahtumaan osallistuneille. SahdinSM-1Antti Hietala ja Tellervo Haka arvioivat SM-kisatuotteiden laatua.

Sahdinvalmistuksen Suomen-mestaruudesta kisattiin jo 23. kerran. Mukaan oli ilmoittautunut 49 valmistajaa ja edustusoikeudesta oli kamppailtu jo etukäteen monilla paikkakunnilla. Tapahtuma on monelle jokavuotinen tilaisuus tavata samanhenkistä väkeä eri puolilta Suomea. Mestaruudesta kamppaillaan tosi mielellä, mutta hymyssä suin. SahdinSM-2Espoossa järjestettyjen kisojen teemana oli Metropoli, stadi ja stadin slangi. Staadin slangikuoro toi tervehdyksen satamakaupungista ja Veikkolan Kartanoteatteri otti ilkamissaan räväkästi kantaa mm. kuntauudistukseen ja lähetti terveisiä entiselle kuntaministerille Strasbourgiin. Kuntaliitoksia esitettiin eri puolille maata ja todellinen mahtikunta syntyisi, jos Sysmä ja Lahti yhdistyisivät uudeksi kunnaksi nimeltään Sahti.

Sahtikulttuuri elää vahvasti eri puolilla Suomea. Pääkaupunkiseudulla perinnettä vaalii Sahtipäät ry. Lisätietoa sahdista ja sahtiseuroista sekä SM-kilpailujen tulokset löytyvät Suomen sahtiseuran sivuilta osoitteesta www.sahti.org.

Sahtitapahtuma pääsi MTV:n uutisten loppukevennykseksi: www.katsomo.fi/?progId=376193

Esko Uotila

Sahdinvalmistuksen SM-kilpailut Espoossa — 1 kommentti