Yrittäjyys Espoossa -seminaari 24.4.2016

Espoon perinneseuran seminaarissa Yrittäjyys Espoossa esiteltiin espoolaisen yritystoiminnan historiaa. Leppävaara-seuran puheenjohtaja Arja Salmi kertoi Leppävaarassa 1900-luvulla toimineista yrityksistä. Halmeen leipomon entinen toimitusjohtaja Kaj Halme kertoi perheyrityksensä 117-vuotisesta toiminnasta. Esitysten välille löytyi mielenkiintoinen yhteys, kun Halmeen leipomon kuvissa näkyi leppävaaralaisen kauppiaan Nikolai Istominin lasku jauhotoimituksesta.

Leppävaaran teollisen toiminnan kehittymiseen vaikutti rautatien avaaminen 1900-luvun alussa. Kartanoiden ja tilojen maille palstoitettiin tontteja ja väkimäärä lähti kasvuun. Samalla alueelle tuli monenlaisia ammatinharjoittajia ja perustettiin kauppoja ja muuta monipuolista liiketoimintaa. Sotien jälkeen teollisuus monipuolistui ja Mäkkylään nousivat Televan tehtaat ja Palokärjen teollisuusalue avattiin. Siemens tuli Perkkaalle 1970-luvulla. Maxi-market muutti kaupan rakenteen avautuessaan vuonna 1971.

Arja Salmen esitys Leppävaaran yrityselämän juurilla

Leppävaaran-yrityselämän-juurilla-24042016

Oy Emil Halme Ab perustettiin vuonna 1899 ja on Espoon vanhin tai ainakin vanhimpia yrityksiä. Leipomo on toiminut perheyrityksenä Kauklahdessa kehittäen jatkuvasti toimintaansa. Vuonna 1928 hankittu uuni oli yhtäjaksoisesti lämpimänä 72 vuotta. Leipomo toimittaa tuoretta leipää ja leivonnaisia lähialueen kauppoihin. Leipomon kahvila on suosittu vierailupaikka kauklahtelaisille ja siellä vieraileville. Vuonna 2004 osa vanhaa Kuninkaantietä Kauklahden keskustassa nimettiin Emil Halmeen tieksi.

Kaj Halmeen esitys Halmeen tarina 1899-2016

Halmeen-tarina-1-2016