Meidän Aurora -juhla 11.9.2016

img_7903Espoon perinneseura ry järjesti yhteistyössä kaupungin museotoimen kanssa Villa Elfvikissä sunnuntaina 11.9.2016 monipuolisen ja korkeatasoisen juhlatilaisuuden Aurora Karamzinin elämäntyön kunnioittamiseksi. Juhlaan osallistui yli 50 henkilöä. Kiitämme kaikkia osallistujia aktiivisesta osanotosta sekä esiintyjiä korkeatasoisista esityksistä!

Kirjailija Raija Oranen kertoi puheessaan Aurora Karamzinin roolista ja merkityksestä yhteiskunnallisena vaikuttajana sekä Suomen puolesta puhujana erityisesti suhteessa Venäjän tsaarin hoviin. Kirjailija signeerasi myös Aurora-teostaan ostajille juhlan lopuksi.

Auroran koulun oppilaiden musiikkiesitysten jälkeen nähtiin tunteikas monologi-näytelmä, jossa näyttelijä Marika Sampio-Utriainen esitti keskeisiä vaiheita Aurora Karamzinin elämänvaiheista. Lisäksi näiden ohjelmien jälkeen järjestetyssä paneelissa kuultiin analyyseja Aurora Karamzinin työstä opetuksen, hyväntekeväisyyden ja diakoniatyön alueilla. img_7916Asiantuntijat Martti Hellström, Marianne Långvik-Huomo sekä Mikko Malkavaara toivat hyvin esiin useita syventäviä näkökohtia Auroran elämäntyön merkityksestä ja panoksesta myös Espoon kehitykselle.

Tilaisuudessa julkistettiin tieto siitä, että Espoon perinneseura on jättänyt yhdessä Helsingin Diakonissalaitoksen kanssa sisäasiainministeriöön virallisen esityksen liputuspäivän saamiseksi Aurora Karamzinin elämäntyön kunniaksi. Tätä 1. päiväksi elokuuta ehdotettua liputuspäivää ehdotetaan kutsuttavan . Esitys on nähtävillä sivulla Esitys liputuspäiväksi.

Perinneseuran Aurora-työryhmä jatkaa toimintaansa ja yhteyttä voi tarvittaessa ottaa seuran hallituksen jäseniin tai työryhmän puheenjohtaja Kari Koivumäkeen. Seura on jatkossa mukana myös Träskändan kartanon pelastus- tai kunnostustyössä, jota tarkoitusta varten on myös käynnistetty kuntalaisaloite, jonka voi allekirjoittaa sähköisesti osoitteessa https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/3045 .

Kari Koivumäki

Kommentti on suljettu.