Espoon perinneseura Espoon keskuksen kotikaupunkipolulla Leijonien Diabetes-kävelyllä

Espoon keskuksen leijonat toteuttivat perjantaina 4.6.2021 kaupunkikävelyn. Radan pituus oli noin kaksi kilometriä, ja sen varrella pysähdyttiin monen mielenkiintoisen paikan kohdalla. Virallisia pisteitä oli 14, ja kullakin oli oma opas, joka kertoi pisteestään enemmän. Leijonien muina kumppaneina olivat Espoon ympäristöyhdistys ja Pro Espoonjoki.

1. pysäkki: Uusi ja vanha asema.

Matkalla seuraavalle pysäkille nähtiin Espoonportti, joka yhdistää radan eri puolet toisiinsa. Kirkonkulma ja Kaivomestarin aukio.

2. pysäkki Kirkkojärvi, jonka palauttamista jälleen pohditaan Kirkkojärven ranta.

3. pysäkki: Kirkkojärven koulu ja leijonien pienoisgolfrata.

4. pysäkki: ”Vesi vanhin voitehista” eli vuonna 1751 laillistettu Espoon terveyslähde. Lähde ja kaivohuone paikallistettiin Espoon kaupunginmuseon arkeologisissa kaivauksissa 1986–88. Lähde on suojelukohde ja sen ympärillä on kaupungin ylläpitämä puisto.

Matkalla seuraavalle pysäkille nähtiin Kuninkaantien Lukio ja uimahalli sekä muisto Tarvontiestä.

5. pysäkki Kapearaiteinen rautatiesilta

Matkalla seuraavalle pysäkille ohitettiin Kirkonkymppi, jossa ovat Espoon tuomiokirkkoseurakunnan ja Espoon ruotsinkielisen seurakunnan asiakaspalvelupisteet sekä Espoon hiippakunnan tuomiokapitulin ja piispan työtilat sekä istuntosali.

6. pysäkki Kirkonmäki, Tuomikirkko ja hautausmaa. Kirkon vanhimmat osat on ajoitettu 1480- luvulle.

Matkalla seuraavalle pysäkille nähtiin Pitäjäntupa, joka oli ensimmäinen Espoon kuntakokousten oma tila. Se saatiin lahjoituksena vuonna 1887. Lisäksi nähtiin Espoon pappila.

7. pysäkki: Pörriäisniitty. Luonnonmukaisen kukkaniityn omistaa seurakunta, ja sitä niitetään talkoilla ja yhteistyössä…

8. pysäkki: Kuninkaantien kyltti. Kuninkaantie oli keskiajan tärkein maantie Suomessa. Se kulki Turusta Viipuriin.

Matkalla seuraavalle pysäkille nähtiin Siunauskappeli, Seurakuntatalo, puinen Kannusilta, kukkakauppa ja portti.

9. pysäkki: Lilla Karyll, vuonna 1904 rakennettu talo.

Matkalla seuraavalle pysäkille nähtiin Villa Apteekki ja Erikssonin ruokatavarakauppa. Nykyään siellä toimii Espoon esittävän taiteen koulu sekä Urkuyön ja Aarian toimisto.

Niin ikään nähtiin vuonna 1890 perustetun Espoon vapaapalokunnan vuonna 1963 valmistunut paloasema.

10. pysäkki: Museokoulu (Lagstadin kotiseututalo), tuntemattomaksi jääneen taiteilijan Sotiemme veteraanien muistomerkki ja Suomen vanhin savusauna.

11. pysäkki Ruusupuisto

Matkalla seuraavalle pysäkille nähtiin Kannusillan liikuntahalli ja teatteri, joka toimii vakavissa säteilytiloissa väestönsuojana sekä Hotelli Kuninkaantie. Myös Sunan navetta nähtiin,

12. pysäkki virastokeskus ja kaupungintalo.

Matkalla seuraavalle pysäkille nähtiin Kristianstadin aukio/puisto, joka on nimetty Ruotsin Skånessa sijaitsevan Espoon ystävyyskaupungin mukaan. Espoossa on nimetty puisto tai aukio seitsemän pitkäaikaisimman ystävyyspaikkakunnan mukaan.

13. pysäkki Lindholmin saha, jonka tontille rakennettiin 1930-luvulla suojeluskuntatalo

14. pysäkki Kauppakeskus Espoontori sekä Entresse

Espoon perinneseurasta oli mukana kaksi opasta: Rainer Lahti ja Martti Hellström. Reippaita kävelijöitä oli tällä ensimmäisellä kerralla parikymmentä.

Martti Hellström

Kommentti on suljettu.