Lelutarinoita Espoosta syysseminaarin 8.11.2022 teemana

Espoon perinneseura julkisti syysseminaarissaan Auroran kappelissa Tarja Rakeen kokoaman kirjan Lelutarinoita Espoosta.

Syysseminaarin avasi seuran puheenjohtaja Martti Hellström. Tervetulopuheessaan hän muistutti leikin valtavasta merkityksestä ihmisen kasvulle.

Tilaisuuden vieraaksi oli saatu espoolaisen Museo Leikin museonjohtaja Johanna Rassi. Hän kertoi vuonna 1984 syntyneen museon kiehtovasta muuttomatkasta Helsingin Linnanmäeltä ensin espoolaiseen Teatteri Hevosenkenkään, sieltä Tapiolaan WeeGee-talolle ja lopulta upouuteen museorakennukseen Emman viereen. Samassa rakennuksessa sijaitsevat myös Suomen Kello- ja korumuseo Kruunu ja museokauppa.

Seminaarissa esiteltiin perinneseuran tuorein julkaisu Lelutarinoita Espoosta. Lelumuistelukset koonnut Tarja Rae nosti esiin muutamia näytteitä Leena Yrjölän taittamista jutuista, ja paikalle tulleet muistelijat rikastivat keskustelua. Vanhimmat tarinat ajoittuvat 1920-luvulle ja tuoreimmat vuosisadan vaihteeseen. Muistot kertovat siitä, että lelu ei ole ainoastaan esine. Ne kertovat myös niihin liittyvistä tunteista. Rakasta lelua voikin kutsua tunteiden tulkiksi, Rae tiivisti.

Martti Hellströmin avauspuheenvuoron ja Tarja Rakeen esityksen voi katsoa osoitteessa youtu.be/emJW_DUKCS4

Kirja on myynnissä 15 euron hintaan perinneseuran omassa Perinnekaupassa, Tapiolan Akateemisessa Kirjakaupassa sekä Auroran kappelissa.

Kommentti on suljettu.