Perinneseuran esittely Matinkylässä

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVierailin Matinkylän Kansallisten Senioreiden viikkotapaamisessa 30.10.2014 esittelemässä perinneseuran toimintaa, tapahtumia ja julkaisuja, kuten jo keväällä oli sovittu. Paikalla oli noin 15 kiinnostunutta kuulijaa.

Espoon kouluja ja koulumuistoja sekä näihin liittyviä tapahtumia käsiteltiin laajasti. Saamamme tunnustus valtakunnallisessa keräyksessä herätti ”Hyvä Espoo!” -kannustusta. Useampi henkilö jäi miettimään, nousisiko muistin sopukoista koulumuistoja kirjoitettavaksi ja julkaistavaksi.

Ennakkoon pyydettynä aiheena tutustuimme Espoon veistoksiin ja muistomerkkeihin verkossa olevan aineiston pohjalta. Kuvassa näkyvä Matinkylässä sijaitseva Laila Pullisen teos herätti vilkkaan keskustelun. Muualta Espoosta löytyi monia tuttuja, mutta myös ennalta tuntemattomia veistoksia. Näyttääkin siltä, että aihe herättää kiinnostusta enemmän muualla kuin perinneseuran piirissä.

Esillä oli myös ensi vuoden toiminta ja siinä yhteydessä Valtakunnalliset kotiseutupäivät. Siinä yhteydessä keskusteltiin kotiseudun merkityksestä erityisesti muuttamisen yhteydessä. Kuvaavaa oli, että kukaan paikalla olleista ei ollut syntyperäinen espoolainen. Eräs kuulija kuvasi omat tuntemuksensa erinomaisesti: ”Tunsin itseni espoolaiseksi vasta sitten, kun olin asunut täällä yhtä kauan kuin synnyinpaikkakunnallani.”

Kaksi tilaisuuteen osallistunutta on liittynyt perinneseuran jäseneksi.

Esko Uotila

Kommentti on suljettu.