Kevätretki Hämeenlinnaan lauantaina 23.5.2015

Hämeenlinna

Hämeen linna. Kuva: www.visithameenlinna.fi

Kevätretkellä tutustumme Hämeenlinna-Seuraan, Hämeenlinnaan ja yleensä hämäläisyyteen ja paikalliseen historiaan. Matkan hinta on 30 € ja se sisältää matkat ja lounaan. Lisäksi retkikustannuksia tulee museomaksuista, jotka selviävät tämän yhteenvedon lopusta. Teemme retken henkilöautoilla.

Ohjelma:

Aamulla henkilöautoilijat keräävät retkeläiset Espoosta autoihinsa. Aikatauluna on se, että klo 8 olemme siirtyneet ajamaan Kehä3-tielle ja sieltä kääntyen kohti Hämeenlinnaa johtavalle A3-tielle. Retkelle lähtevien jakaminen ja kokoaminen autoihin ja muut tarpeelliset yksityiskohdat sovitaan sähköpostitse ja/tai puhelimitse ennen matkaa.

Klo 9:20 Pysäköiminen Hämeenlinnan Linja-autoaseman parkkipaikoille ja siirtyminen kävellen Hämeenlinna-seuran tiloihin

Klo 9:30 Tutustuminen Hämeenlinna-seuran toimintaan heidän tiloissaan Hämeenlinnan torin reunassa. Sen yhteydessä juomme kahvit/teet sopivan murkinan kanssa. Tilaisuuden lopuksi ennen lähtöä eteenpäin kertaamme päivän ohjelmaa.

Klo 10:30 Siirtyminen kävellen torin poikki Sibelius-museoon (Sibeliuksen lapsuudenkoti): 5 €

Klo 11:15 Siirtyminen autolla Linnan tai Militarian pysäköintialueille. Vankilamuseon ja Historiallisen museon pihalla ja tiloissa on samana päivänä ”Hämeenlinnan (Linnanniemen) museomarkkinat 2015”-niminen tapahtuma. Erään tiedottajan mukaan ”museomarkkinat keräävät Kanta-Hämeen perinnealan toimijat ja tuotteet yhteen”. Paikalla on erilaista markkinatouhua myyntipöytineen. Kävellen on tarjolla useita museoita sekä lounas-paikkoja. Sovimme etukäteen ohjelmamme alueella sekä lounasajan ja paikan. Alueen museot lyhyesti: Hämeen linna, Museo Militaria, Vankilamuseo, Hämeenlinnan kaupungin historiallinen museo. Mm. Militaria-museolla on ”aselajipäivät” eli tykistö-, viesti- ja pioneerikiltojen jäsenistöä on kunnostamassa esineistöä ja osallistumassa esittelyihin.

Noin klo 13:30-14:30
Yhteinen lounas valitussa paikassa. Ohjelma jatkuu sovitun mukaisesti

Klo 15:30 Kokoontuminen. Lähdemme ajamaan Hämeen seudun vanhimman säilyneen rakennuksen Hattulan kirkon luo (matkaa noin 10 km). Siellä klo 16 jälkeen Eero Ojanen kertoo Hattulan kirkosta sekä nykytietoon pohjautuen Hämeen esihistoriasta ja Hämeen vaiheista ennen 1500-lukua.

Klo 17:00 Tilaisuus Hattulan kirkon luona päättyy. Olemme valmiit lähtemään paluumatkalle. Sovimme paluureitin ja käytännön. Tavoitteena on, että olemme Espoossa viimeistään illalla klo 20.

Ilmoittautumiset Jorma Vehmaskoskelle keskiviikkoon 20.05.2015 mennessä.Tervetuloa!

Retkiterveisin,
Jorma Vehmaskoski, retken vetäjä