Finns Follhögskolan – huikean pöhinän 70-ja 80-luku

Koulutuksen kehittyminen Espoossa        Kansisivulle

Finns Follhögskolan – huikean pöhinän 70-ja 80-luku

Vuonna 1973 Espoossa pitkään toiminut ruotsinkielinen Finnsin kansanopisto oli lopettanut toimintansa ja syntyi uudelleen. Komea rakennus oli liian arvokas purettavaksi. Elvyttäjäksi tuli Svenska folkskolans Vänner -yhdistys.

Opiston johtajaksi palkattiin Olav Storgård. Hänelle luvattiin, että jos hän saisi 30 oppilashakemusta, toiminta jatkuisi. Hän sai.

Alkoi Finnsin huikea pedagoginen kukoistuskausi. Tuohon aikaan kansanopistoihin hakeutuneet nuoret suhtautuivat kriittisesti ”opettajakeskeiseen” pedagogiikkaan, ehdottomaan kuriin ja jäsentelemättömään oppimateriaaliin. Niinpä Finnsin kansanopistoon luotiin uudenlainen toimintakulttuuri, jossa vallitsi vapaus tenttipaineista ja todistuskiihkoilusta, opettajakeskeisestä koulumestaripedagogiikasta sekä tiukoista järjestyssäännöistä.

Tilalle luotiin uusi vapauttava toimintapedagogiikka. Oppiaineita integroitiin. Vapauttava tarkoitti, että hylättiin järjestysäännöt. Päätökset tehtiin suurkokouksessa. Opinnoissa vallitsi tenttivapaus. Todistusarvosanoista luovuttiin. Jokainen sai toteuttaa itseään vapaasti. Kilpailuhenki korvattiin tiedonhalulla tiedon itsensä vuoksi. Menetelmät olivat toiminnallisia. Opiskelijat puuhailivat verstaissa ja pajoissa. Oli ryhmätyötä, keskustelua, pedagogista draamaa, kätten työtä. Luennoilta sai ideoita ja valmiuksia. Vapaa-aikana ja toisinaan yön hiljaisina tunteina syntyi filmejä, diaesityksiä, näytelmiä.

Oppiaineita integroitiin keskittämällä, pitämällä teemapäiviä ja projektikausia. Luotiin oppiainekokonaisuuksia ja työskenneltiin teemoina.

Opettaja oli opiskelijatoveri, opetus nähtiin vuoropuheluna ja työskentely ongelmanratkaisuna. Uusi pedagogiikka kiehtoi ja koulu täyttyi. Storgård oli siis löytänyt innostavan idean.

Finns folkhöskola oli tienraivaajien joukossa, kun kansanopistot aloittivat ammatillisen koulutuksen 1970-luvulla. Nuorisoliike tarvitsi ohjaajia, ja ajan henki arvosti luovaa toiminta. Niinpä Finnsiin luotiin kaksi linjaa: Lapsi- ja nuoriso-ohjaajakoulutus ja luova toiminta.

Ohjaajakoulutus oli aluksi yksivuotinen. Opiskelu tapahtui Finnsissa ja käytännön harjoittelu vapaa-ajankodissa Kauniaisissa. Uutta oli tutkiva ote. Harjoittelussa saadut kokemukset olivat pohja luokassa tehdyille analyyseille ja keskusteluille.

Vuonna 1987 vapaa-ajan ohjaajakoulutuksesta sai ammattipätevyyden. Pian koulutus piteni kaksivuotiseksi. Seuraavaksi kaksivuotinen vapaa-ajan ohjaajakoulutus muutettiin yksi- tai kaksivuotiseksi nuorisonohjaajalinjaksi. Nyt harjoittelu tapahtui pitämällä kerhoja ympäri Keski-Uuttamaata. Koulutus vaihdettiin vielä 3-4-vuotiseksi keskiasteen kulttuurisihteerikoulutukseksi.

Vuonna 1987 käynnistyi myös kansainvälinen kehitysmaalinja.

Finnsin luovan toiminnan linjasta ei tehty taidelinjaa. Luova toiminta oli runko, johon teoreettiset aineet sidottiin. Jokaisen tuli saada vain kokeilla kaikkea.

Lyhytkurssitoiminta käynnistyi vuonna 1974. Se lisäsi opiskelijoiden määrää.

Opisto teki innokasta yhteistyötä ruotsalaisten kansanopistojen ja mm. opettajankoulutuslaitosten kanssa. Se kutsui luennoitsijoiksi pedagogiikan huippunimiä, kuten Brian Wayn.

Finns folkhögskola otti myös akateemiset kurssit opinto-ohjelmaansa ensimmäisten kansanopistojen joukossa. Yhteistyö Åbo Akademin kanssa loi mahdollisuuden suorittaa kasvatustieteen approbatur.

1990-luvulla pilviä näkyi jo taivaalla. Viranomaisohjeet olivat muuttuneet: kaikki aineet piti arvostella. Myös opiskelijoiden halu saada tutkintopaperi oli kasvanut. Opiston kasvettua opettajilla ei ollut enää aikaa yksilölliseen ohjaukseen ja opetukseen. Opiskelijat olivat nuorempia ja vähemmän kiinnostuneita yhteiskunnasta. Suurkokous oli menettänyt alkuperäisen merkityksensä.

Finns folkhögskolaa ei enää ole. 1990-luvulla opiston tilanne vaikeutui, ja Finns liitettiin Solvallan urheiluopistoon. Vuonna 1995 Solvalla/Finns yhdistettiin Yrkeshögskolan Sydvästiin. Vuonna 2000 suurin osa koulutuslinjoista siirrettiin pois Finnsistä. Vuonna 2008 perustettiin uusi opisto, Axxellin koulu, yhdistämällä seitsemän aiemmin itsenäistä ammattioppilaitosta ja kansankorkeakoulua. Finns oli yksi näistä. Sittemmin yhdeksällä paikkakunnalla toimivaan ruotsinkieliseen ammatilliseen ja yleissivistävään oppilaitos Axxelliin on liittynyt kaksi muuta oppilaitosta. Sillä on yhteensä noin 3 700 opiskelijaa.

Vuonna 2010 Svenska folkskolans vänner myi koulurakennuksen Omnialle, joka kunnosti sen.