Historiapolku: Espoon tuomiokirkko

Tarja Rae

Espoon tuomiokirkko on Espoon vanhin, rakennushistoriallisesti arvokas rakennus. Se on valmistunut keskiajan lopulla vuosien 1485-90 välillä.

Tuolloin espoolaiset kuuluivat Kirkkonummen seurakuntaan. Matkaa kirkolle oli melkoisesti, ja osaksi sen tähden espoolaiset halusivat oman seurakunnan, oman papin ja oman kirkon. Tieto ensimmäisestä espoolaisesta papista, nimeltä Henricus on vuodelta 1458.

Kirkon rakentaminen oli Espoon kokoiselle pitäjälle melkoinen ponnistus. Asukkaita oli tuolloin Espoon pitäjässä muutama tuhat. Rakennusmateriaalit kuljetettiin veneillä ja lotjilla, toki myös hevoskärryillä, Espoonjoen rannalle. Kirkon rakennuspaikka sijaitsi Kirkkojärven ja Espoonjoen vesistön rannalla. Jokainen espoolainen tila joutui luovuttamaan tietyn määrän rakennustarvikkeita kirkon rakentamista varten. Kirkko muurattiin alun perin suorakaiteen muotoiseksi korkeapäätyiseksi rakennukseksi, jonka pohjoispuolella oli sakaristo ja eteläpuolella asehuone.

Kirkko valmistui katolisena aikana. Tuolloin siellä ei ollut penkkejä. Seurakuntalaiset seisoivat maalattialla. Kirkon holvit koristeltiin maalauksin 1500-luvun alkuvuosina. Katolisen tavan mukaan kirkolla oli oma suojeluspyhimys, joka oli apostoli Matteus. Pian kirkon valmistumisen jälkeen vietettiin kirkonmäellä syys-Matin markkinoita kirkon suojeluspyhimyksen kunniaksi.

Reformaation myötä kirkkoon rakennettiin penkit ja sittemmin vuonna 1791 sinne saatiin urut. Seurakunnan väkimäärä kasvoi ja kirkko kävi ahtaaksi. 1820-luvulla kirkko muutettiin nykyisen ristikirkon muotoiseksi.

Vuonna 2004 perustettiin Espoon hiippakunta ja Espoon kirkosta tuli tuomiokirkko.

Kirkonmäen ikiaikaiseen rakennukseen voi tulla tutustumaan Espoo-päivän tai SyysMatin Markkinoiden opastusten yhteydessä.