Taiteen perusopetus käynnistyi

Koulutuksen kehittyminen Espoossa        Kansisivulle

Taiteen perusopetus käynnistyi

Vuonna 1998 Suomessa tehtiin merkittävä päätös: Säädettiin laki taiteen perusopetuksesta. Taiteen perusopetuksen edelläkävijöitä olivat olleet 1960-luvulla syntyneet musiikkioppilaitokset, ja niiden perässä 1970 – 1980 -luvuilla syntyneet kuvataidekoulut ja tanssikoulut. Kaikille yhteisen, yleissivistävän koulun ulkopuolelle alkoi syntyä uusi koulujärjestelmä, lasten ja nuorten taidekoulut. Niille oli tarvetta, koska peruskoulu-uudistus heikensi taideaineiden asemaa yleissivistävässä koulussa. Niinpä taiteen ystävät rakensivat lapsille ja nuorille lisää taideharrastusmahdollisuuksia virallisen koulujärjestelmän ulkopuolelle.

Varsinaisesti taiteen perusopetuksen suunnittelu oli käynnistynyt 1980-luvun puolivälissä. Taustalla ei ollut pelkästään innostus taiteeseen, vaan myös elinkeinoelämän vaatimus lisätä matemaattis-luonnontieteellisten aineiden tuntimääriä perusopetuksessa siirtämällä taideopetusta kouluajan ulkopuolelle.

Vuoden 1998 lain mukaan taiteen perusopetus oli tavoitteellista, tasolta toiselle etenevää, ensisijaisesti lapsille ja nuorille järjestettävää eri taiteenalojen opetusta, joka samalla antoi oppilaalle valmiuksia ilmaista itseään ja hakeutua asianomaisen taiteenalan ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen. Toiminnan järjestämiseen tarvittava lupa voitiin myöntää kunnille, kuntayhtymille, rekisteröidyille yhteisöille tai säätiöille. Opetussuunnitelman laati opetushallitus.

Taiteen perusopetusta annetaan tällä hetkellä yhdeksällä taiteenalalla: oppilaat opiskelevat arkkitehtuuria, kuvataidetta, käsityötä, mediataiteita, musiikkia, sanataidetta, sirkustaidetta, tanssia tai teatteritaidetta.

Opetus jakaantuu yleiseen ja laajaan oppimäärään. Koulutus on yleensä maksullista, mutta sitä ei saa järjestää voiton tavoittelemiseksi.

Tehtyjen arviointien perusteella taiteen perusopetuksen pedagogiikka toimii hyvin ja eräillä taiteenaloilla jopa erittäin hyvin.

Taideopetuksen juuret Espoossa

Jo ennen vuoden 1998 lakia Espoossa toimi useita taideoppilaitoksia. Vuonna 1963 Lions Club Espoo oli perustanut Espoon kauppalaan Espoon musiikkiopiston (EMO). Se oli Espoon ensimmäinen taidelaitos.

Toinen musiikkikoulu Juvenalia syntyi vuonna 1977. Vuonna 1979 perustettiin Espoon kuvataidekoulu espoolaisten kuvataideopettajien toimesta.

Vuonna 1981 aloitti toimintansa Espoon Tanssiopisto Espoon Balettiopiston nimellä, ja vuonna 1982 Espoon musiikki- ja tanssikoulu Estrada-nimellä Pohjois-Espoon musiikkiyhdistys. Rytmimusiikkiopisto Tauko käynnisti toimintansa vuonna 1985.

Ennen lakia taiteen perusopetuksesta perustettiin vielä vuonna 1990 Suvelan sirkuskoulu ja vuonna 1993 Taidekoulu Tatavuu.

Taiteen perusopetus Espoossa tänään

Taiteen perusopetusta järjestävät Espoossa nykyisin yksityiset tahot, mutta kaupunki tukee toimintaa. Espoossa toimii 19 taiteen perusopetuksen oppilaitosta.

• Arkkitehtuurissa: Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu ARKKI (1993-)
  • Kuvataiteessa ja käsityössä: Espoon kuvataidekoulu Kuvis (1979-), Mediataiteessa: Käsityökoulu Robotti (2012-)
  • Musiikissa: Amado-musiikkikoulu (2002-), Musiikkiopisto Avonia (2000-.) Musikinstitutet Kungsvägen (1974-), Espoon musiikki- ja tanssikoulu Estrada (alunperin Pohjois-Espoon musiikkiyhdistys 1982-). Espoon musiikkiopisto (alun perin Espoon musiikkikoulu 1977-), International School of Music Finland (2015-), Musiikkiopisto Juvenalia (1977-), Musiikkikoulu DEMO (2012-), Jamkids (2006-) ja Rytmimusiikkiopisto Tauko (1985-)
  • Sanataiteessa: Vantaan sanataidekoulu (1994-)
  • Tanssissa: Espoon musiikki- ja tanssikoulu Estrada, (1982-), Espoon Tanssiopisto (1983-), Tanssikeskus Footlight (1984-), Tanssikoulu DCA (1999-)
  • Teatteri- ja sirkustaiteissa: Espoon sirkus- ja teatterikoulu ESKO (1999-)
  • Aikuisille taiteen perusopetusta on jo pitkään tarjonnut Espoon työväenopisto (2002-), joka on ollut vuodesta 2015 alkaen osa Omniaa.