Koululaislehti Esponen ilmestyi yli 30 vuotta

Koulutuksen kehittyminen Espoossa        Kansisivulle

Koululaislehti Esponen ilmestyi yli 30 vuotta

Espoon ja Kauniaisten opettajien ammattiyhdistys julkaisi keväällä 2006 viimeisen toimittamansa Espos-lehden. Espoolainen opettajayhdistys oli julkaissut ensimmäisen numeron jo kansakouluaikaan vuonna 1971. Lehti toimi niin, että opettajat keräsivät alakoululaisilta hauskoja tarinoita, runoja, piirroksia ja muita hengentuotteita lehteä varten. Vanhempia ja aikuisia tietysti kiinnostivat omien ja muiden lasten tuotokset. Espos-lehteä toimitettiin humoristisessa hengessä. Ajatuksena oli, että ei naureta lapsille vaan lasten kanssa. Nyt vuosikymmenien perinne katkesi.

Lehden esikuvana oli Helsingin kansakoulunopettajien vuonna 1949 käynnistämä Kevätpörriäinen. Se ilmestyy yhä joka kevät. Lehteen kootaan eri alakoulujen oppilaiden tarinoita, kuvia ja myös vitsejä ja tehtäviä. Lehdessä on myös vitsejä ja tehtäviä. Oppilaat myyvät lehteä kiertämällä lähiseudun taloissa ja ostoskeskuksissa. Myyntitulot on käytetty luokkien leirikoulurahastoihin tai esim. oppilaiden stipendeihin.

Länsiväylä-lehti haastatteli vuonna 2016 Esposen toimitussihteerinä pitkään toiminutta Mainingin koulun entistä opettajaa Hannu Suntiota. Jutussa Suntio kertoi, että painosmäärä oli parhaimmillaan ollut lähes 20 000 kpl. Lehteä myytiin hyvin, koska moni halusi nähdä oman hengentuotteensa painettuna.

Julkaisija, Espoon ja Kauniaisten opettajien ammattiyhdistys (EKOAY) jakoi lastenkulttuurilehden tuoton kokonaan kouluille käytettäväksi oppilasstipendeihin. Lehden hinnasta EKOAY:lle tilitetty osuus ei kattanut aina edes kaikkia kustannuksia.

Moni on toivonut, että lehti herätettäisiin henkiin. Se oli värikäs, monikymmensivuinen, oman aikansa upeimpia koululaislehtiä. Lehti vaati kuitenkin hurjasti talkootyötä; vielä ei ole löytynyt siihen uusia tekijöitä.

Lehden päätoimittajana toimi pitkään Jousenkaaren koulun opettaja Anna-Leena Brännare ja hänen jälkeensä luokanopettaja Sirpa Wass.