Omnia – yhden amiksen järjestäjästä monialaiseksi ja monimuotoiseksi koulutus- ja palveluorganisaatioksi

Koulutuksen kehittyminen Espoossa        Kansisivulle

Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia on vuonna 1982 toimintansa aloittanut monialainen koulutuksen järjestäjä sekä Espoon seudun alueellinen kehittämiskeskus. Omnialla on yli 10 toimipistettä Espoossa ja yksi toimipiste Kirkkonummella. Omistajakunnat ovat Espoo, Kauniainen ja Kirkkonummi, kotipesä on Espoo. Omnia työllistää noin 1000 henkilöä. Vuosittain siellä opiskelee yli 30 000 oppijaa.

Omnian nimi on matkan varrella vaihtunut monta kertaa. Alun perin vuonna 1982 se oli Espoon keskuksen ammatillisen oppilaitoksen kuntainliitto. Vuonna 1983 nimi vaihdettiin monikkoon: Espoon keskustan ammatillisten oppilaitosten kuntainliitoksi.

1990-luvulla laki muuttui, ja kuntainliitosta tuli Espoon seudun ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä. Omnia-nimi keksittiin vuonna 2005, ja seuraavan vuonna täällä toimi virallisestikin Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia. Sillä nimellä posti kulkee edelleen.

Omnian tarina erillään toimineiden ammatillisten oppilaitosten nipusta monialaiseksi mahdollisuuksien taloksi ja lopulta kansainvälisesti ainutlaatuiseksi elinikäisen ja elämänlaajuisen oppimisen keskukseksi oli kuin kolmiosainen Tuhkimo-tarina.

Ryysyistä rikkauksiin ja takaisin ryysyihin

Ensimmäinen tarinoista on ”ryysyistä rikkauksiin” ja toinen ”rikkauksista rääsyihin”. Ne kuvaavat kuntainliiton/kunta-yhtymän kahta ensimmäistä vuosikymmentä klassisen tragedian kaavalla.

Omnia kasvoi ja laajeni. 1980-luvulla se käynnisti neljä ammatillista oppilaitosta ja järjesti niille tilat: Espoon Sairaanhoito-oppilaitoksen, Hotelli- ja ravintolaoppilaitoksen, Sosiaalialan oppilaitoksen sekä Koti-ja laitostalousoppilaitoksen.

1990-luvulla Omnia joutui yhdistämään oppilaitoksensa kahdeksi: Espoon terveys- ja sosiaalialan sekä Espoon palvelualojen oppilaitokseksi. Syitä oli useita. Yksi niistä oli 1900-luvun suuri mahdollisuus: ammattikorkeakoulukokeilu.

Klassisen tragedian kaavan mukaisesti silloinen koulutuskuntayhtymä uskaltautui mukaan lopulta tuhoisaksi osoittautuneeseen ”seikkailuun”. Kokeilu johti sankarin ”tuhoon”: kuntayhtymän oppilaitosten opistoasteen koulutus irtautui, henkilöstö jaettiin jyviin (kelpaa ammattikorkeakouluun) ja akanoihin (ei kelpaa).

Milleniumista alkoi toinen tarina: ”Ryysyistä rikkaaksi ”: Noin puolet henkilökunnastaan menettänyt opetuksen järjestäjä alkoi uudelleen kasvaa. 2000-luvulla se sai vastuulleen lähes kaiken ammatillisen koulutuksen Espoon seudulla. Se vastasi nyt 6-7 itsenäisinä itseään pitäneen, pääasiassa koulutasoisen ammatillisen oppilaitoksen opetuksesta: amiskoulutusta, liiketalouden, palvelualojen sekä terveys- ja sosiaalialan koulutuksesta.

Milleniumin jälkeen, vuonna 2001 amikset yhdistettiin AMTEK:iksi ja hoidettavaksi otettiin oppisopimuskoulutus.

Organisaatiomuutokset kiihtyivät. Vuonna 2005 Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia yhdisti kaikki oppilaitoksensa yhdeksi oppilaitokseksi: Omnian ammattiopistoksi. Uutena vastuualueena olivat nuorten työpajat.

Seuraavana vuonna laki muuttui. Nuorten aikuisten ammatillinen koulutus erotettiin toisistaan. Vuonna 2006 Omniassa oli kaksi oppilaitosta: ammattiopisto ja aikuisopisto sekä kaksi muuta yksikköä: oppisopimus ja syrjäytymisen ehkäisy (työpajat).

Vuonna 2011 Omniassa oli viisi yksikköä: ammattiopisto, aikuisopisto, oppisopimustoimisto, nuorten työpajat, InnoOmnia sekä sisäisiä palveluyksiköitä.

Vuonna 2015 ammatilliseen koulutuksen ja syrjäytymisen ehkäisyyn omistautunut Omnia teki huikean loikan yleissivistävän koulutuksen puolelle. Siihen yhdistettiin sekä Espoon aikuislukio että Espoon työväenopisto. Syrjäytymisen ehkäisyssä ja kotouttamisessa saatiin uusia haasteita, kun vuoden 2015 globaali pakolaiskriisi iski myös Suomeen. Omnia vastasi siihen kaksin käsin mm. luovuttamalla Finnsin tiloja pakolaiskeskukseksi.

Vuonna 2017 Omniassa toteutettiin jälleen organisaatiomuutos. Nyt sillä oli toisen kerran vain yksi oppilaitos: Omnia Koulutus.

Omnia oli nyt suurkoulu. Omnian ammattiopisto, aikuisopisto, Espoon työväenopisto ja aikuislukio. Omnian oppisopimustoimisto ja Omnian nuorten työpajat olivat nyt hallinnollisesti yksi oppilaitos, jossa oli kolme yksikköä: ammatillisen oppimisen, elinikäisen oppimisen ja sisäisten palvelujen yksikkö. InnoOmnia ajettiin alas.

Samaan aikaan Omnia oli aloittanut laajan kansainvälisen yhteistyön ammatillisen koulutuksen kehittämiseksi.

Vuonna 2018 Omnian toimilupa päivitettiin. Omnia sai järjestää yli 20 ammatillista perustutkintoa ja lähes 40 ammatti- ja erikoisammattitutkintoa. Se sai myös järjestää ammatillista lisäkoulutusta, työvoimakoulutusta ja laajaa oppisopimuskoulutusta. Omnialle myönnettiin lisäksi erityistehtävä urheilijoiden ammatillisen koulutuksen järjestämiseen.

Liiketalouden sekä sosiaali- ja terveysalan perustutkinnot saatiin järjestää myös englanniksi. Uusi lupa tuki myös Omnian hyvin alkanutta koulutusvientiä

Omnia vuonna 2022

Omnia on nyt ainutlaatuinen nuorten ja aikuisten ammatillisen ja yleissivistävän oppimisen keidas: Se on päivä- ja iltakoulu, joka tarjoaa palveluita yhden luukun periaatteella. Se on innovaatiokeskus, oman alueen elinkeinoelämän verkostokumppani sekä kulttuurialan yhteistyökumppani. Omnian väki tekee syrjäytymistä ehkäisevää ja kestävää kehitystä edistävää työtä isolla sydämellä.

40 vuodessa Omnia on kasvanut monialaiseksi, kansainvälisestikin ainutlaatuiseksi elinikäisen ja elämänlaajuisen oppimisen ja palvelujen keskukseksi. Paitsi koulutusorganisaatio Omnia on myös innovaatiokeskus ja osaamisen näyteikkuna mm kansainvälisille vieraille.

Omnian tarina on ollut menetystarina. Tuhkimotarina.