Historiapolku: Bemböle – aivan erityinen kylä

Martti Hellström

Espoolainen Bemböle on aivan erityinen kylä. Se sijaitsee Espoon maantieteellisen keskuksen tuntumassa, Kehä III:n eteläpuolella. Se on erityinen muutenkin kuin sinne sijoitettujen hölmöläistarinoiden vuoksi.

Bembölellä on ollut tärkeä rooli Espoon historiassa. Se on ollut yksi Espoon vanhimpia asutusalueita. Myöhäiskeskiajalta alkaen se oli yksi Ruotsiin kuuluneen maamme tärkeimmistä liikenteen solmukohtia. Kylä sijaitsi valtakunnallisesti merkittävän valtatien, nykynimeltään Kuninkaantien varrella.

Solmukohdassa oli kievari, jossa matkaajat saivat levähtää ennen kuin jatkoivat matkaansa. Kylän asukkaat kuulivat usein ensimmäisten joukossa uusista keksinnöistä, vaikkapa ikkunasta. Innovatiiviset kyläläiset levittivät tätä uutta tietoa – myös käänteisillä jutuilla. Itse asiassa bemböleläisten väitetään olleen oikeasti hyvin uudistusmielisiä.

Itsenäisessä Suomessa Bemböle on ollut pitkään nimenomaan ruotsinkielinen maaseutumainen kyläyhteisö.

1960-luvun alussa sitä suunniteltiin jopa kauppalan ja kaupungin hallinnollinen keskukseksi, johon rakennettaisiin nyt purettava kaupungintalo. Bemböle sijaitsi keskellä Espoota. Viipurista Turkuun ulottuva Suuri Rantatie kulki alueen halki. Toisin kuitenkin kävi. Keskus haluttiin lähemmäksi junarataa.

Bemböle on yhä viehättävä osa Espoota. Siellä sijaitsee mm. hyvin suosittu Bembölen kahvitupa, ja Bembölen koulu (Bemböle skola).

Bembölen kahvitupa

Kahvitupa on Espoon vanhimpiin kuuluvan maatilan päärakennus. Rakennuksen vanhimmat osat ovat vuodelta 1723. Bellintuvassa toimi 1760-luvulla kestikievari. Kahvilatoiminta alkoi vuonna 1939. Talvisodan aikana rakennukseen sijoitettiin kätilöopiston synnytysosasto. Sodan loppumisesta asti kahvilatoiminta on jatkunut.

Bembölen koulu

Bembölen koulu valmistui vuonna 1923 Kuninkaantien varrelle. Kansakoulu oli aikoinaan Espoon komein julkinen rakennus keskiaikaisen kivikirkon lisäksi.

Lukuvuoden 1939-40 Bembölen koulun tiloissa toimi 40-paikkainen varasairaala ja 10-paikkainen synnytyslaitos sekä neljäpaikkainen koti evakuoituja synnyttäjiä varten. Sairaala lopetti toimintansa huhtikuussa 1940.

Koulun toiminta päättyi keväällä 2022. Siitä onkin oma tarinansa. Katso R.I.P. Bembölen koulu.

Bussiyhteydet Turuntietä pitkin ovat hyvät. Lähi-palveluita ovat autopesula, huoltoasema, kukkakauppa ja lounasravintola ja ”Hölmölän grilliksi” kutsuttu pikkugrilli. Lähellä on myös talomuseo Glims ja Espoon sairaala. Muita palveluita löytyy ihan lähialueilta. Tilanne paranee entisestään loppusyksyllä 2022, kun Lidl avaa ovensa aivan keskellä Bemböleä.

Bembölen myllyn rauniot

Nähtävyyksiin kuuluvat Bembölen myllynrauniot: Myllyjä oli kaksi: ala- ja ylämylly. Ylämyllyn osana on ns. patoraunio. Toiminta alkoi 1700-luvulla ja loppui 1920-luvulla tulipaloon. Rauniot ovat Glomsinjoen (Glomsån) varrella Kehä III:n pohjoispuolella.

Jos haluat tietää lisää Bembölestä ja sen hölmöläisistä, lue Ulf Johanssonin kirja ”Bemböle – historiaa ja hölmöläistarinoita”. Alkuperäinen ruotsinkielinen versio ”Sagan om Bemböle” valmistui vuonna 2005. Espoon perinneseura julkaisi suomenkielisen version 16 vuotta myöhemmin. Tähän versioon tehtiin joitain lisäyksiä, ja siksi sivumäärä hieman kasvoi. Taiton ja kuvituksen osalta on haluttu kunnioittaa ensiteosta.

Kuvat kirjasta Ulf Johansson: Bemböle – historiaa ja hölmöläistarinoita, piirtänyt Jens Johansson. Espoon perinneseura 2021.